Sökning: "vad är teoretisk ram"

Visar resultat 11 - 15 av 84 uppsatser innehållade orden vad är teoretisk ram.

  1. 11. Att iscensätta musikundervisning i förskolan där musiken är målet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Isaksson; Emelie Persson; [2021]
    Nyckelord :musik; förskola; undervisning; inommusikaliskt mål;

    Sammanfattning : Som verksamma pedagoger i förskolan upplever vi att musik som ett innehåll i förskolan inte får tillräckligt stort utrymme i undervisningen. Våra erfarenheter är att musik till största delen används som en metod för att lära barnen något annat. Enligt Läroplanen för förskolan (Lpfö 18, s. LÄS MER

  2. 12. "Från förvirrad till jätteförvirrad" : En studie med exempel på vad som kan hjälpa elever med diagnosen dyslexi att nå målen i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann-Christine Åsbacka Nääf; [2021]
    Nyckelord :extra anpassningar; dyslexi; fokusgruppsamtal; god undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få ta del av och få förståelse för hur fyra elever med diagnosen dyslexi i årskurs åtta och nio, deras vårdnadshavare, svensklärare, svenska som andraspråkslärare, speciallärare och specialpedagog uttrycker sin uppfattning om vad som behövs för att eleverna ska nå målen i svenskämnet. Specialpedagogiska perspektiv användes som teoretisk ram i studien. LÄS MER

  3. 13. Flerspråkighet i förskolan. Hur, vad och varför? : En litteraturstudie om flerspråkiga barns möjligheter till språkliga och kommunikativa färdigheter.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Larsson; Edona Govori; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; språkutveckling; kommunikation; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att undersöka hur vardagsaktiviteter i svensk förskola kan gynna flerspråkiga barns framväxande av språkliga och kommunikativa färdigheter. Studien utgår från tre frågeställningar som efterfrågar hur, vad och varför pedagoger i svensk förskola arbetar med flerspråkiga barns språkliga och kommunikativa färdigheter som är både verbala samt icke verbala. LÄS MER

  4. 14. Undervisningsmoment kopplat till skönlitteratur och elevers läsmotivation : En kvalitativ intervjustudie med svensklärare i grundskolans årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Andrén; [2020]
    Nyckelord :Fiction; Motivation to read; Literature instruction; Choice of fiction; Swedish-subject; Svenskämnet; Skönlitteratur; Läsmotivation; Litteraturundervisning; Val av skönlitteratur;

    Sammanfattning : Denna undersökning behandlar litteraturundervisningen i svenskämnet. Syftet är att undersöka hur konkreta undervisningsmoment kopplat till skönlitteratur utformas av lärare för att väcka elevers motivation för läsning av skönlitteratur. LÄS MER

  5. 15. Critical literacy som läsförståelseutvecklande arbetssätt i grundskolan : En litteraturstudie om critical literacyarbete i grundskolans årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Felicia Malmqvist; Monika Petkovic; [2020]
    Nyckelord :Critical literacy; Årskurs 1-3; Läsförståelsestrategier; Läsutveckling; Lärare;

    Sammanfattning : I litteraturstudien behandlas critical literacy och dess påverkan på elevers läsutveckling. Vi har genom våra yrkeserfarenheter upplevt att det läsförståelseutvecklande arbetssättet ofta saknas hos lärare i samband med granskning av texter i årskurs 1–3. LÄS MER