Sökning: "vad är teoretiskt kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 231 uppsatser innehållade orden vad är teoretiskt kunskap.

  1. 1. "Utomhusmiljön är lika viktig som inomhusmiljön" : Pedagogers perspektiv på biologiundervisning i förskolans utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Jennifer Andersson; Ebba Gustavsson; [2024]
    Nyckelord :preschool; biology; teaching; outdoor environment; educator; förskola; biologi; undervisning; utomhusmiljö; pedagog;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute to knowledge about educators' perceptions of biology teaching in the preschool's outdoor environment.  The study focuses on educators’ perceptions of biology teaching, biology teaching in the outdoor environment and perceptions of how it can contribute to children's learning. LÄS MER

  2. 2. Perspektiv på digital relationskompetens : Analys av lärares strategier för att stödja utbildningsrelationer i digitala lärmiljöer

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Bonnevie; [2024]
    Nyckelord :Relational competence; relational pedagogy; digital relational competence; digital learning environments; e-learning; online teaching; distance learning; Relationskompetens; relationell pedagogik; digital relationskompetens; digitala lärmiljöer; e-learning; distansundervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om lärares digitala relationskompetens samt bidra till utveckling av praktik och teori inom relationell pedagogik i digitala lärmiljöer. I studien analyserades kvalitativa enkätsvar från 123 lärare och lärarstudenter i Sverige och Finland  angående hur de uppfattade att de kunde stödja relationer mellan lärare och elev i distansundervisning. LÄS MER

  3. 3. Estetiska läroprocesser och användningen av AKK i förskolan : En undersökning av dess inverkan på barns kommunikation och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Cornelia Sandberg Sundqvist; [2024]
    Nyckelord :Alternativ kompletterande kommunikation; AKK; estetiska lärprocesser; barns språkutveckling; de 100 språken;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka förskollärares uppfattningar och beskrivningar av alternativ kompletterande kommunikation (AKK) och deras uppfattningar på att appliceras AKK i estetiska lärprocesser. Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ forskningsmetod, där tre legitimerade förskollärare har valts ut genom ett bekvämlighetsurval, kriteriestyrt urval och har intervjuats med hjälp av en intervjuguide. LÄS MER

  4. 4. Exploring stakeholders’ expectations regarding human-machine interaction : A case study within a warehouse environment

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Logistik och verksamhetsledning

    Författare :Olle Karlsson; Jacob Wallin; [2023]
    Nyckelord :Human-machine interaction; alignment; expectations; stakeholders; Människa-maskin interaktion; samsyn; förväntningar; intressenter;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to explore the expectations of different stakeholders regarding human-machine interaction. After finding the expected benefits and drawbacks to human-machine interaction, is it important to seek the causes that may lead to misalignment concerning human-machine interaction. LÄS MER

  5. 5. Tillsammans räddar vi liv? : En studie om HLR i skolan årskurs 7-9

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Ellen Pettersson; Johanna Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :Cardiopulmonary resuscitation; CPR; school; physical education and health; teaching; teachers; grades 7-9; Hjärt-lungräddning; HLR; skola; idrott och hälsa; undervisning; lärare; årskurs 7-9;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur undervisning i hjärt-lungräddning kommer till uttryck i ämnet idrott och hälsa. För att uppnå studiens syfte kommer följande frågeställningar att besvaras: Hur tolkar lärare i ämnet idrott och hälsa styrdokumenten vad gäller HLR i årskurs 7-9? Hur undervisar lärare i HLR i årskurs 7-9? Vilka förutsättningar har lärare i idrott och hälsa att bedriva undervisning i HLR i årskurs 7-9?  Metod: Studiens metod är en kvalitativ ansats, varpå datainsamling har genomförts med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER