Sökning: "vad är turist"
Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden vad är turist.
11. Ett ökat turismflöde i Åre : Önskat eller oönskat av "lokalbefolkningen"
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknikSammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka om ett ökat turismflöde är önskat eller oönskat av lokalbefolkningen i Åre. Uppsatsen har haft en pendelrörelse mellan induktiv och deduktiv ansats, samt ett kvalitativt synsätt. LÄS MER
12. Antarktis : Utvecklingsmöjligheter och hinder för researrangörer
Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNUSammanfattning : Titel: Antarktis -utvecklingsmöjligheter och hinder för researrangörer Författare: Dominique Fügedi Kurs: Turismvetenskap C Institution: Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet Handledare: Christer Foghagen Problem: Resmålet Antarktis är högst aktuellt idag inte minst då Antarktis har blivit ett allt vanligare dröm resmål för resenären. Antarktis är även en värdefull plats rent vetenskapligt och det finns regler hur man får vistas där . LÄS MER
13. Thailand Tur & Retur - En undersökning av svenska turisters resvanor till Thailand
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Titel: Thailand Tur & Retur - En undersökning av svenska turisters res-vanor till Thailand Ämne: Kandidatuppsats i Service Management (15 högskolepoäng) vid Campus Helsingborg, Lunds Universitet Författare: Terese Gunnarsson, Leyla Larsson och Karin Öberg' Handledare: Jan-Henrik Nilsson och Elisabeth Högdahl Nyckelord: Turism, turist, platsidentitet, äkthet, image Frågeställning: – Varför reser svenskar till Thailand? – Varför väljer många svenska turister att återvända till Thailand? – Hur har tsunamin påverkat svenskarnas resmönster till Thailand? Syfte: Syftet med denna uppsats är att kartlägga och undersöka de bakomliggande faktorerna till varför turister väljer att återkomma till ett specifikt resmål samt hur en naturkatastrof kan tänkas påverka resmålets attraktionskraft. Metod: Vi har valt att använda kvalitativa metoder i form av tio stycken djupintervjuer. LÄS MER
14. "Blont och vanligt liksom" : En kvalitativ studie om hur genus, ålder och etnicitet kommer till uttryck inom resereklam.
Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur normer om etnicitet, ålder och genus tar sig i uttryck i processen bakom resereklam och i den färdiga reklamen hos några av de största researrangörerna i Sverige. Studien är kvalitativ och materialet bygger på intervjuer som genomförts med marknadsansvariga och reklammakare hos de tre största researrangörerna i Sverige. LÄS MER
15. Att resa i skräckens spår : en studie om fenomenet Dark Tourism
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Dark Tourism is a relatively new concept, but as a phenomenon it has existed for centuries in the form of pilgrimages and gladiator games. The term includes visits to places associated with death and disaster, and has in more recent years become a highlighted tourist niche. LÄS MER