Sökning: "vad är tvärvetenskap"
Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden vad är tvärvetenskap.
1. Beteendevetenskaplig utbildning –tvärvetenskapens nödvändiga komplexitet : En intervjustudie om lärares uppfattningar ombeteendevetenskaplig utbildning
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Beteendevetenskap är ett utbildningsområde där tvärvetenskapliga angreppssätt används för attstudera mänskligt beteende i olika kontexter. I denna studie utforskades lärares subjektivauppfattningar om beteendevetenskaplig utbildning och dess tvärvetenskapliga natur, med hänsyn tilluppfattningar om studenterna, den egna verksamheten och aktuella samhällsbehov. LÄS MER
2. Neuromarketing och etik: när passerar man gränsen? : En kvalitativ studie om uppfattningar och etiska dilemman kring tillämpningen av neuromarketing och dess påverkan utifrån ett konsumentperspektiv
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Neuromarketing is a new field of research, a mix between neuroscience, marketing, and psychology. With the help of brain research, neuromarketing has succeeded in identifying feelings and reactions which have benefited companies and helped them to construct efficient marketing strategies. LÄS MER
3. Gränsöverskridande arbete, fördelar och nackdelar : En kvalitativ studie i vad som motiverar forskaren till tvärvetenskapligt arbete.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : En ökande trend av tvärvetenskapliga forskningsprojekt har gett upphov till en uppsjö litteratur i ämnet. Denna försöker på olika vis belysa problem som kan uppstå vi denna typ av samarbeten och ger mer eller mindre handfasta förslag på hur dessa på ett effektivt vis kan överbryggas och medvetandegöras. LÄS MER
4. En analys av begreppet tvärvetenskap
C-uppsats,Sammanfattning : I detta examensarbete undersöker vi begreppet tvärvetenskap och hur det kan uppfattas av lärare som undervisarpå gymnasieprogram med tvärvetenskaplig undervisning. Vi har genom en enkät bestående av åtta frågor, sombesvarats av åtta lärare, fastsällt att den uppfattningen som finns om tvärvetenskap lider av en viss begreppsför-virring. LÄS MER
5. Implikationer av ett förändrat arbetssätt för att öka kärnkompetenserna hos elever i gymnasieskolan : En studie av tvärvetenskapliga upplägg i gymnasieskolans naturvetenskapliga program
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; UtbildningsvetenskapSammanfattning : Det här arbetet behandlar den situation som idag råder, gällande problematiken kring fallande intresse för naturvetenskapliga och tekniska utbildningar. Jag belyser hur det ser ut idag och vad forskning pekar på för olika lösningar för att öka intresset inom naturvetenskapliga ämnen i skolan. LÄS MER