Sökning: "vad är utvecklingspedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden vad är utvecklingspedagogik.

  1. 1. Hur barns reflektion, aktörskap och språkande i lek kan främjas : En kvalitativ studie om förskollärarres strategier.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Rebecca Mårtensson; Malin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; lek; språk; språkande; aktörskap; reflektion; utvecklingspedagogik; metakommunikation; variation; erfara; barns erfarenheter;

    Sammanfattning : Leken betonas som en viktig del för barns kommunikation, samspel och utveckling. Dock visar forskning en problematik kring lek och lärande då förskollärares rädsla för att ta över barns lek framträder och förskollärare istället väljer att stå utanför lek. LÄS MER

  2. 2. Planering för undervisning utomhus utifrån didaktisk medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Simone Gustafsson; Linnéa Zeijlon; [2022]
    Nyckelord :Preschool; outdoor education; teaching; outdoor; didactics; pedagogical planning; Förskola; utomhuspedagogik; undervisning; utomhus; didaktik; pedagogisk planering; barns perspektiv; barnperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare planerar utomhusundervisning utifrån medvetna didaktiska ställningstaganden. Forskningsfrågor som guidar den här studien är: “Hur synliggörs utomhusundervisning vid planering i såväl skriftliga planeringsdokument som i tal?” och “Hur motiverar förskollärare de didaktiska ställningstagandena i relation till utomhusundervisning?”. LÄS MER

  3. 3. Undervisningen flyttas ut : En studie om undervisning i förskolan under covid-19 pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Matilda Lind; Josefine Petersson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; Covid-19; utomhusundervisning; utvecklingspedagogik; lärandets objekt; lärandets akt; utomhusmiljö.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares undervisning utomhus och i relation till covid-19. Förskolorna har fått restriktioner och den största delen av verksamheten ska äga rum utomhus. LÄS MER

  4. 4. Att iscensätta musikundervisning i förskolan där musiken är målet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Isaksson; Emelie Persson; [2021]
    Nyckelord :musik; förskola; undervisning; inommusikaliskt mål;

    Sammanfattning : Som verksamma pedagoger i förskolan upplever vi att musik som ett innehåll i förskolan inte får tillräckligt stort utrymme i undervisningen. Våra erfarenheter är att musik till största delen används som en metod för att lära barnen något annat. Enligt Läroplanen för förskolan (Lpfö 18, s. LÄS MER

  5. 5. Naturvetenskaplig undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på naturvetenskapens betydelse i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Michaela Engdahl; Sissela Wretmalm; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; naturvetenskap; naturvetenskaplig undervisning; sociokulturellt perspektiv; undervisning; undervisningsstrategier; utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom förskollärares beskrivningar undersöka deras syn på betydelsen av naturvetenskap i förskolan samt vilken plats förskollärare beskriver att de ger naturvetenskapen i förskolan. Syftet är även att genom förskollärarnas beskrivningar undersöka och försöka förstå vad det är som kan påverka den naturvetenskapliga undervisningens utformning. LÄS MER