Sökning: "vad är utvecklingspedagogik"

Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden vad är utvecklingspedagogik.

  1. 11. Urskiljning och inkludering. Lyssningscentrerat musiklärande i förskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pernilla Lagerlöf; [2011-04-14]
    Nyckelord :utvecklingspedagogik; förskola; inkludering; lyssningscentrerat musiklärande; explorativ metod;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med denna studie är att generera ny kunskap om förskolebarns musiklyssnande i ett lärandeperspektiv. Då det inte finns väldokumenterad metodologi för hur denna kunskap kan produceras har studien ett andra övergripande syfte, en metafråga: hur kan vi skapa pedagogiska situationer som ger oss tillgång till barns lyssnande på musik? Mer specifikt fokuserar studien på följande frågor: Hur svarar barnen på den pedagogiska utmaningen att redogöra för vad de hör när de lyssnar på musik? Hur kan pedagogiska situationer utformas så att forskare och även lärare får tillgång till barns lyssnande? Hur ter sig de pedagogiska praktiker som utvecklas härför i termer av inkludering och exkludering? Teori: Studien utgår från det utvecklingspedagogiska perspektivet (Pramling Samuelsson & Asplund Carlsson, 2003). LÄS MER

  2. 12. "Vardagsmatematik : hur synliggörs den?" En studie om barns matematiska begreppsbildning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Jannike Landegren; Josefine Olofsson; [2011]
    Nyckelord :stimulera; förskola; kvalitativ metod; matematisk begreppsbildning; utvecklingspedagogik; vardagsmatematik;

    Sammanfattning : BakgrundMatematik är något som finns omkring oss hela tiden. Förskolans läroplan har under år 2010 blivit reviderad och blivit mer tydlig i vad både förskollärare och förskolans arbetslag skall sträva efter för att utveckla barnen inom matematisk begreppsbildning. LÄS MER

  3. 13. Sagan som språkutvecklanderedskap i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Mariam Ali; Anna Andersson; [2011]
    Nyckelord :sagan; inflytande; språkutveckling; lärande; utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : BakgrundSagan har alltid använts i förskolans verksamhet med avsikten att vila och få chans att varva ner lite. Idag är meningen med sagan oftast densamma ute i verksamheterna men pedagogerna idag har blivit mer medvetna om vad sagan har för möjligheter för språkutvecklingen. LÄS MER

  4. 14. ”Samlingen i förskolan” En studie om pedagogers och barns föreställningar om samlingen i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Beatrice Olofsson; Katarina Vrebac Juric; Anna Vikström; [2010]
    Nyckelord :samling; inflytande; utveckling; lärande; utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Samlingen har sitt ursprung i Fröbels pedagogik och är i dagens förskola en del av dendagliga verksamheten. Samlingen har utformats till att stödja en demokratisk uppfostranoch även till att ge barnen en struktur i vardagen eller för att lära barnen grundläggandebegrepp. LÄS MER

  5. 15. "Man kan leka lite och lyssna på vad fröken säger vad man ska göra" : En studie om barns och pedagogers uppfattningar om samlingen i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Minela Placo; Rebecka Gustavsson; [2009]
    Nyckelord :samling; uppfattningar; lärande; utvecklingspedagogik; barns inflytande;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Samlingen har funnits i förskolan sedan 1880-talet och är influerad av Fröbels pedagogik.Innehållet i samlingen varierar, alltifrån sånger och lekar till diskussioner om etik och moral. Isamlingen kan barnen få träna sin sociala kompetens samt sin koncentration. LÄS MER