Sökning: "vad är värdefull kunskap i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden vad är värdefull kunskap i skolan.

  1. 1. Value-creating digitization of the planning and building permit process : insights from an innovation ecosystem perspective

    Master-uppsats, KTH/Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE)

    Författare :Anna Friborg; [2023]
    Nyckelord :community building process; planning process; smart urban planning; collaboration; cooperation; innovation; ecosystem perspective; system perspective; Samhällsbyggnadsprocessen; planprocess; smart stadsplanering; samverkan; samarbete; innovation; ekosystemperspektiv; systemperspektiv;

    Sammanfattning : Sweden should be internationally leading in taking advantage of the opportunities offered by digitalization. Though several industries report successes, the community-building sector is far behind. The Swedish government has initiated several assignments to enable and push the digitalization of the community-building process forward. LÄS MER

  2. 2. Relationer, samsyn och trygghet : En studie i att främja skolnärvaro och förebygga skolfrånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Charlotte Dacke; Sara Lindberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie är dilemmat att trots att skolan är så viktig då den ger värdefull kunskap och också en social tillhörighet, ökar andelen elever som hamnar i problematisk skolfrånvaro och följderna av detta kan få stora negativa konsekvenser för den enskilde individen. Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vad några specialpedagoger och en kommuns samordnare för arbetet kring problematisk skolfrånvaro beskriver som centralt i arbetet med att främja närvaro och att identifiera och undanröja hinder i skolmiljön för att förebygga frånvaro. LÄS MER

  3. 3. Capturing Value When Implementing APM 4.0 : Within the Swedish Automotive Industry

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :ARAN ANWAR; ARAVINTHAN KANANATHAN; [2020]
    Nyckelord :Swedish Manufacturer; Automotive Industry; OEM; automotive; Industry 4.0; Artificial Intelligence; Asset Performance Management; Implementation; APM 4.0; Fordons Industrin; Industri 4.0; Implementering; Artificiell Intelligens; APM 4.0; Förvaltning av Tillgångar; OEM;

    Sammanfattning : The automotive industry is in a period of significant change with different emerging technologies trying to impact the industry. It is in a time where the fourth industrial revolution, Industry 4.0, opens up opportunities for OEMs to improve their products and services with the help of transitioning towards Asset Performance Management (APM 4. LÄS MER

  4. 4. Social manipulation och phishing : Vilka brister finns i dagens skydd och hur kan de förbättras?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Karolina Barrios; Amanda Tudose Fuentes; [2019]
    Nyckelord :Social manipulation; phishing; e-post; skydd; medvetenhet; brister; Social engineering; phishing; mail; protection; awareness;

    Sammanfattning : Företag och privatpersoner i dagens samhälle måste skydda sig mot olika typer av cyberattacker. Attackerna finns i olika former där phishingattacker är ett av de vanligaste säkerhetsproblemen som både privatpersoner och företag står inför för att hålla sin information säker. LÄS MER

  5. 5. Att införa programmering i matematik på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anneli Melander; Rose-Marie Jacobsson; [2018]
    Nyckelord :programmering; digitalisering; gymnasiet; matematik; digital kompetens; IT-plan; fenomenografisk ansats;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka om matematiklärarna på gymnasiet, samt skolan, är förberedda för att använda programmering i undervisningen. Vi har intervjuat lärare och rektor på en medelstor skola i Skåne, i avsikt att få reda på vilka åsikter och uppfattningar de har om den kommande förändringen i styrdokumenten samt hur detta planeras att genomföras. LÄS MER