Sökning: "vad är vetenskapsteori"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden vad är vetenskapsteori.

  1. 1. KAUSALITET I UTBILDNINGSVETENSKAP

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Magnus Sjölander; [2023-07-07]
    Nyckelord :Orsak; kausalitet; lagbundenhet; manipulerbarhet; kontrafakticitet; sannolikhet; mekanism; empirism; realism; metaanalys; metasyntes;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens övergripande syfte är att bidra till en ökad vetenskapsteoretisk förståelse av kausalitetsbegreppet inom utbildningsvetenskap i en svensk kontext, och hur den kunskapen kan tillämpas i undervisningspraktiken. Specifika syftet är att belysa hur olika aspekter av kausalitet avspeglar två grundläggande forskningstraditioner i två olika synsätt på kausalitet inom utbildningsvetenskap, och hur synsätten kan användas i praktiska beslut som varje lärare behöver fatta i sin vardag. LÄS MER

  2. 2. ARBETSTERAPEUTERNAS STANDARDISERADE ARBETE INOM EN NY DIAGNOS PÅ ETT AKUTSJUKHUS Motiv och utmaningar vid framtagning av arbetssätt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Daniela Stattin; [2022-08-17]
    Nyckelord :Standardisering; arbetssätt; individuella bedömningar; arbetsterapeuter; postcovid;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med magisteruppsatsen är att förstå vad standardisering av arbetssätt med postcovidpatienter på ett akutsjukhus kan innebära för arbetsterapeuterna. Teori: I uppsatsen analyseras teoretiska begrepp och dessa är standardisering av Timmermans och Berg, formalisering och bedömning av Bohlin och Sager samt mekanisk objektivitet av Porter. LÄS MER

  3. 3. Inkludering i religionskunskap : Metoder som ökar elevers inkludering i religionskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Nour Alghoul; Mahdi Alshaer; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; gemenskap; religionskunskap; undervisning; interkulturellt; delaktighet; elevberättelser;

    Sammanfattning : I detta examensarbete fokuserar vi på lärarna som undervisar i religionskunskap. Målet med arbetet är att vi skall få en större förståelse för hur lärarna arbetar med inkludering samt att vi skall motivera fler lärare till att arbeta med inkludering i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Vilans betydelse i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av arbetet med de äldre barnens vila i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emina Nilsson; Kholoud Salloumi; [2022]
    Nyckelord :Barn; barnperspektiv; fenomen; fenomenologi; förskollärare; upplevelse; vila;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att närma oss förskollärares livsvärld och upplevelser kring arbetet med vila för de äldre barnen i förskolan, samt ta reda på vad vila betyder för förskolebarnen enligt förskollärarna, utifrån ett barnperspektiv. Studien utgår främst från en fenomenologisk vetenskapsteori med viss anknytning till barndomssociologin och omsorgsbegreppet. LÄS MER

  5. 5. Tillit i chefers kommunikation under en pandemi

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Anna Kopp; [2021-11-04]
    Nyckelord :Organisationskommunikation; tillit; covid-19 pandemi; internkommunikation; offentlig verksamhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tillit som fenomen visar sig i chefers internkommunikation i offentlig verksamhet under covid-19 pandemin. Kunskapen skulle kunna ge indikationer på vad vi behöver veta om organisationskommunikation kopplat till tillit i en pandemi för att möta kriser och förändringar i framtiden. LÄS MER