Sökning: "vad betyder fri lek"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden vad betyder fri lek.
1. Gränssättning och genus i den fria leken
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : What we are investigating in experience-based essay is children’s free play in preschool. The purpose is to find out exactly how free the so called “free play” is and what interventions from the teachers can result in and contribute to when it comes to children’s play in preschool. LÄS MER
2. Pedagogers syn på utevistelse i förskolan :
M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med denna studie är att försöka få en större förståelse för vad utevistelse betyder. Men även hur de intervjuade pedagogerna resonerar och uppfattar utevistelsens betydelse i förskolan. LÄS MER
3. 'Över stock och sten' : ett gestaltningsförslag till en naturlekplats i Skrylle friluftsområde
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Landscape Architecture (until 121231)Sammanfattning : Barn sätt att läsa av landskapet skiljer sig från vuxnas. Medan vuxna läser det som former tolkar barn det istället utifrån dess funktioner och möjligheter. Till exempel kan en stor sten fungera som ett rymdskepp och ett buskage kan betyda kojbygge. LÄS MER
4. Fri lek men på vems villkor? : En studie om lekens förutsättningar i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogikSammanfattning : Undersökningens syfte har varit att undersöka förutsättningarna för barns lek i förskolan samt att belysa pedagogens syn på leken och hur den förändrats över tid. I vår litteraturstudie framkom att samhällets skiftningar har påverkat synen på lek och att leken ses som viktig i förskolan, men att den inte prioriteras. LÄS MER
5. Förskollärares syn på barns fria lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vi har med vårt arbete Förskollärares syn på barns fria lek, haft som syfte att studera hur förskollärare ute i verksamheten ser på den fria leken och dess betydelse för barns utveckling. Vi undersökte om förskollärare såg den fria leken som ett sätt att främja barnens utveckling eller om de såg den som ett tidsfördriv. LÄS MER