Sökning: "vad får barn intresserad av"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden vad får barn intresserad av.

  1. 1. Ut i friska luften! : En enkätstudie av förskollärarnas syn på utveckling utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linda Andersson; Sara Törnlund; [2023]
    Nyckelord :Frihet; leken; naturen och lekgåvor;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilken rollutomhusmiljön har för barnens utveckling i förskolans verksamhet. Studien var upplagd i form av en enkätundersökning om vad förskollärare anser att utomhusmiljön bidrar med till barnens utveckling, vilka förmågor de anser att barnen övar på i utomhusmiljön samt hur förskollärare uppfattar att utomhusmiljön kan utvecklas i verksamheterna och hur den ideala utomhusmiljön kan se ut. LÄS MER

  2. 2. God tvångsvård på SiS-hem? En uppsats som berör barn och ungas möjlighet att få god vård på SiS-hem

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ellinor Hasselgren; [2023]
    Nyckelord :Socialrätt; SiS; Statens institutionsstyrelse; Tvångsvård; LVU; Särskilda befogenheter; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Barn och unga placeras i sista hand eller akut på Statens institutionsstyrelses ungdomshem (SiS-hem). De flesta av barnen blir tvångsplacerade där med stöd av lag (1990:52) med vissa bestämmelser om vård av unga (LVU), orsak till placering kan vara droger, otrygg hemmiljö och kriminalitet. LÄS MER

  3. 3. Talets Gåva : En observations- och intervjustudie om hur förskollärares förhållningssätt kan påverka barns talspråksutveckling

    M1-uppsats,

    Författare :Ingela Lindblad; Malin Simgren; [2019]
    Nyckelord :Förskollärare; Kvalitativa Intervjuer; Observationer; Sociokulturellt Perspektiv; Samspel; Kommunikation;

    Sammanfattning : I dagens samhälle tillbringar de flesta små barn i Sverige en stor del av sin vakna tid på förskolan, vilket gör att verksamheten har en betydande roll i barns liv. Trots långa, stressiga dagar måste förskollärare finna sätt att undervisa på, så att barn i förskolan får tid och stöd till att utveckla deras talspråk. LÄS MER

  4. 4. #Ständigtuppkopplad : Hur påverkar de sociala medierna unga barns hälsa ochmående?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Sanna Backlund; [2018]
    Nyckelord :Internet; sociala medier; nätmobbning; hälsa;

    Sammanfattning : Detta arbete har som syftet att ta reda på hur barn i åldrarna 7-11 år använder sig av de sociala medierna, i hur stor utsträckning och vad de har för erfarenheter av detta. Förutom det vill jag ta reda på hur de sociala medierna påverkar elevernas hälsa och mående i åldrarna som jag har valt att fokusera på. LÄS MER

  5. 5. Strategier för kommunikation i förskolan : - En studie om hur barn och vuxna kommunicerar utan det verbala språket.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Charlotta Sandberg; Linda Bandini; [2016]
    Nyckelord :Strategier; kommunikation; förskola; språk; estetiska uttrycksformer; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studien är att synliggöra vilka strategier förskollärare och barn använder i förskolans verksamhet vid kommunikation och samspel. Även hur miljö och material kan påverka barns språkutveckling samt om estetiska uttrycksformer gynnar barns språkliga utveckling. LÄS MER