Sökning: "vad får oss att köpa"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden vad får oss att köpa.

  1. 1. Hållbarhetsredovisning som manipulation? : En studie om legitimitet inom klädbranschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Louice Nilsson; Felix Gunnervald; [2019]
    Nyckelord :CSR; legitimacy; sustainability reporting; social sustainability; garment industry; CSR; legitimitet; hållbarhetsredovisning; social hållbarhet; klädbranschen;

    Sammanfattning : Organisationer verkar i en värld med ständig övervakning och kontroll från omgivningens högt ställda normer och förväntningar. Företagens arbete med hållbar utveckling är inte längre en frivillighet om de ska överleva i den konkurrensinriktade och lätt utbytbara affärsmiljön. LÄS MER

  2. 2. Gör en hälsosatsning! - en maktanalys av dags- och kvällstidningars hälsosidor

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Charlotte Ovesson; [2016]
    Nyckelord :media; hälsa; livsstil; makt; diskurs; individualisering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Flera dags- och kvällstidningar har speciella hälsosidor där det går att läsa om bl.a. mat och träning. Den hälsosamma livsstilen är positivt laddad: att ta hand om sin hälsa ses som en bra egenskap. LÄS MER

  3. 3. Kunskap för framtiden? En analys av hur klimatförändringar beskrivs och förklaras i läroböcker

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Elisabet Sjödin; [2016]
    Nyckelord :Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The Swedish school has a democratic mandate to prepare students for life in a society where many important decisions need to be made which require an ability to critically examine and evaluate different arguments. This applies particularly to climate change that will bring changes at all levels of society. LÄS MER

  4. 4. Due diligence : en studie om ansvarsfördelning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emelie Svedberg; Linus Norén; [2016]
    Nyckelord :Mergers and Acquisition; due diligence; consultants obligations; duty of disclosure; buyer’s duty to examine; accountabilities; Företagsförvärv; due diligence; företagsbesiktning; undersökningsplikt; upplysningsplikt; rådgivaransvar; pedagogisk plikt;

    Sammanfattning : Tillväxt genom företagsförvärv har under de senaste årtiondena blivit allt mer förekommande.Genom att köpa upp konkurrenter, leverantörer eller distributörer kan företag öka sinamarknadsfördelar och detta kan leda till högre vinst. Det råder ingen tvekan om attföretagsförvärv är en komplex och riskfylld transaktion. LÄS MER

  5. 5. Den svenska mineralindustrins inställning till EU ETS

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Björn Håkansson; [2015]
    Nyckelord :EU ETS; Emissions trading; Interviews; Mineral industry; Cement; Lime; Glass; Ceramics; Mineral wool; Utsläppshandel; Intervjustudie; Mineralindustri; Kalk; Glas; Keramikprodukter; Mineralull; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The European Union Emissions Trade System (EU ETS) is the central climate political tool for reduction of carbon dioxide emissions within the union, and is still the largest emissions trading system in the world ten years after the launch in 2005. One of the industry branches included in the system is the mineral branch: the production of cement, lime, glass, ceramics and mineral wool. LÄS MER