Sökning: "vad gör barn i skogen i förskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden vad gör barn i skogen i förskolan.

  1. 1. "Det är lätt som en plätt att lära" - En intervjustudie om barns uppfattning av det egna lärandet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maria Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; eget lärande; barns perspektiv; att lära;

    Sammanfattning : ”It`s easy peasy to learn” – A study of childrens conception of their own learning, based on interviews. Denna studie undersöker hur barn på förskolan ser på sitt eget lärande. Tidigare studier visar hur barn anser att de lär sig på förskolan men att de har svårare att förklara hur de lärt sig det. LÄS MER

  2. 2. Du kan inte bestämma över mig : En essä om barns inflytande på förskolan

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Kitty Jansson; [2013]
    Nyckelord :Children s influence; outdoor education; children s choices; play environment outdoors; teachers responsibility; individual; group; Barns inflytande; utomhuspedagogik; barns valmöjligheter; lekmiljö utomhus; pedagogers ansvar; individ; grupp;

    Sammanfattning : Min undersökning utgår från en händelser där mina personliga intressen är starka men där ett barn vill något annat. Min utgångspunkt är en egen upplevd berättelse om en pojke som inte vill gå till skogen eftersom han inte upplevde skogen som en bra lekplats. LÄS MER

  3. 3. Matematik i förskolan : Förskollärares tankar om matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Elin Källgren; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Eftersom Läroplanen för förskolan Lpfö 98 reviderad 2010 (Skolverket, 2010a) betonar vikten av att vi arbetar med matematik i förskolan, mer än tidigare, ville jag undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med matematik i den pedagogiska verksamheten. Efter att jag tagit del och bearbetat litteraturen valde jag att fokusera på följande frågeställningar: Hur gör man matematik på förskolan? – Vad har förskollärare för inställning till matematik? – Har den reviderade läroplanen påverkat arbetssättet med matematik i förskolan? I så fall hur? – Synliggörs matematik för barnen? För vårdnadshavare? I så fall hur synliggörs den? Jag har gjort en kvalitativ intervjustudie där jag använde mig utav en intervjuguide. LÄS MER

  4. 4. "Man lär ju med kroppen också" - En intervjustudie om pedagogstyrda motoriska aktiviteter i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Joel Rauswall; [2011]
    Nyckelord :Motorik; pedagogstyrda motoriska aktiviteter; lära;

    Sammanfattning : Denna undersökning är en kvalitativ studie där syftet är att undersöka hur pedagoger funderar kringbegreppet pedagogstyrda motoriska aktiviteter och hur dessa skulle kunna användas iförskoleverksamhet. Vi har utgått ifrån tre didaktiska huvudfrågor som följer som en röd tråd genomarbetet; vad, hur och varför. LÄS MER

  5. 5. Användning av lekplatser : en fallstudie i Vänersborgs kommun

    L3-uppsats, SLU/Dept. Of Landscape Architecture, Planning and Management

    Författare :Klara Sunnerdahl; [2008]
    Nyckelord :lekplatser; Vänersborg;

    Sammanfattning : The aim with this report is to investigate what influence the way playgrounds are used throw the case study in Vänersborg, and also to find methods for municipalities to collect information about how playgrounds are used. The methods were observations, interviews with parents and children, a questionary with questions about what playgrounds they used, how often and why they used them and what the children used to do there. LÄS MER