Sökning: "vad gör vi på vår fritid"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden vad gör vi på vår fritid.

  1. 1. ”Jag skulle ändå vilja gå kvar, det är mycket roligare” - En studie om varför elever väljer att stanna eller sluta på fritids och vad de gör istället

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nikolina Lindsjö; Saga Cronberg; [2020]
    Nyckelord :barns fritid; barns perspektiv; fritidshem årskurs 4-6;  meningsfull fritid; meningsfullt fritidshem; slutar på fritidshemmet;

    Sammanfattning : Elever i årskurs 4-6 slutar på fritidshemmen och vi vet inte riktigt varför eller vad de gör istället.Syfte med denna studie är att förstå vad som ligger bakom årskurs 4–6 elevers val att antingenstanna eller lämna fritids. Syftet är vidare att ta reda på vad eleverna gör på sin fritid. LÄS MER

  2. 2. Hybriddrift av Flygvapnet : En organisation i symbios med indviden

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anders Hjärp; Olof Stenbergh; [2020]
    Nyckelord :Career; management group; coaching; mentoring; hybrid; groupthink; Karriär; ledningsgrupp; coaching; mentorering; hybrid; grupptänkande;

    Sammanfattning : Försvarsmakten har specificerat personalen som sin kanske viktigaste resurs. Tidigare flygvapenchefen poängterade det mycket bra med att i sin värdegrundspolicy uttrycka att vi ”inte har råd att bara rekrytera ur halva befolkningen”. LÄS MER

  3. 3. “Vi är inte två människor - en arbetsmänniska och en privatmänniska. Vi är en människa med ett liv” : Ett arbetsgivarperspektiv på Work-Life Balance

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emelie Käller; Frida Edman; [2019]
    Nyckelord :Work-Life Balance; arbetsgivarperspektiv; flexibilitet;

    Sammanfattning : I vår samtid upplever allt fler människor obalans mellan arbete och fritid och har svårigheter i att få dessa sfärer att fungera tillsammans. Enligt de senaste undersökningarna på området förefaller akademiker finna det allra svårast att uppnå livsbalans, vilket gör dessa till en särskilt intressant grupp att studera. LÄS MER

  4. 4. Variationer av barns uppfattningar av meningsfullhet på fritidshemmet : Variations of childrens perceptions of meaningfulness at after schoolprograms

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sylwia Persson; Malin Löfvenberg; [2019]
    Nyckelord :Barns perspektiv; fenomenografiskt perspektiv; meningsfull fritid; uppfattningar; variationer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en närmare uppfattning av vad barn i åldrarna tio till tolv år anser är meningsfullt på fritidshemmet. Studien bygger på en kvalitativ intervjustudie som tar sin utgångspunkt ur ett barns perspektiv. LÄS MER

  5. 5. “Man blir så trött av att sitta stilla och baraarbeta” : - En undersökning om barns upplevelser av fysisk aktivitet och leki skolan och på deras fritid ur ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ann Hevald; Elin Lindberg; [2019]
    Nyckelord :Barn; Fritid; Fysisk aktivitet; Genus; Motivation; Pedagoger; Rörelse; Skola;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om att se hur barn upplever fysiska aktiviteter och lek. I första hand vände sigstudien till skolans verksamheter och miljö, samt även hur barnens fritid ser ut och ur ettgenusperspektiv. LÄS MER