Sökning: "vad hur varför didaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 202 uppsatser innehållade orden vad hur varför didaktik.

  1. 1. Varför ska man lära sig matematik? En studie om elevers motivation och deras lärares syn på det

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Alan Pappiland; [2020-09-07]
    Nyckelord :motivation; matematik; Self-Determination Theory; SDT; Ryan; Deci;

    Sammanfattning : Denna studie ämnade att utforska vad mellanstadielärare anser motiverar elever till att lära sig ämnet matematik och hur elever i sin tur upplever sin motivation till att lära sig ämnet matematik. Frågeställningarna var följande: Hur upplever lärare elevers motivation i matematik och hur motiverar lärare elever i matematik?, Hur motiverade är elever i matematik och kommer elevernas motivation utifrån eller inifrån? Och hur väl stämmer lärares uppfattningar överens med elevers uppfattningar? Datainsamling skedde med enkäter i fyra klasser (två fjärdeklasser och två femteklasser), samt semistrukturerade intervjuer med fyra lärare på samma skola. LÄS MER

  2. 2. Vi lär oss ihop – En intervjustudie om hur lärare resonerar kring kamratbedömning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Kajsa-Lena Hallén; [2020-05-29]
    Nyckelord :Kamratbedömning; Bedömning för lärande; Formativ bedömning; Lärprocess;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en fördjupad förståelse kring hur och varför lärare för årskurs 4-6 använder sig av kamratbedömning i sin undervisning och hur de gör för att få det att fungera. För att få reda på detta har följande frågeställningar ställts: Hur resonerar och reflekterar lärare för årskurs 4-6 kring kamratbedömning? Varför använder de sig av kamratbedömning i sin undervisning och vilka förutsättningar anser de vara de bidragande för att få kamratbedömningen att fungera? För att få svar på dessa frågor har en kvalitativ intervjustudie gjorts. LÄS MER

  3. 3. All läsning börjar med ett val- en intervjustudie om bokval med elever i årskurs 6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Elin Nilsson; [2020-02-28]
    Nyckelord :Bokval; läsmotivation; valprocesser; förhandlingar; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Vad, hur och varför elever gör ett visst bokval behandlas i den här studien. Syftet är attundersöka hur elever väljer skönlitterära böcker utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Den meningsfulla fritidsverksamheten : En studie om äldre elevers syn på fritids

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Mattias Lindström; Matilda Blomqvist; [2020]
    Nyckelord :Meningsfullhet; Fritidshem; Elevperspektiv; Deltagande; Delaktighet; Utveckling;

    Sammanfattning : Det här är en studie om varför elever slutar på fritidshemmet innan de behöver, ofta någonstans i årskurs 3, även om de får vara inskrivna tills de avslutar årskurs 6. Studiens syfte är att synliggöra varför äldre elever slutar delta i fritidshemmets verksamhet, samt vad som uppfattas som meningsfull fritidsverksamhet utifrån äldre elevers perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Samling i förskolan. Givande undervisningstillfälle eller oreflekterad tradition?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap; Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Eriksson; Sandra Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; samling; undervisning; förskollärare; rutin; didaktik;

    Sammanfattning : Samling i förskolan är en vanligt förekommande aktivitet medan undervisningsbegreppet är nytt och tidigare ansetts tillhöra skolans värld. Det finns en kunskapslucka i forskning och litteratur kring samlingens relation till undervisning. LÄS MER