Sökning: "vad hur varför didaktik"

Visar resultat 21 - 25 av 247 uppsatser innehållade orden vad hur varför didaktik.

  1. 21. Vad vill ni läsa? : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares syn på barns möjlighet till påverkan av valet av barnlitteratur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Englin Vogelpoel; Hanna Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Barns inflytande; barnlitteratur; barndomssociologi; barns perspektiv; agens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få inblick i förskollärares resonemang kring val av och arbetssätt med barnlitteratur på förskolan. Studien bestod av två delstudier, varav båda genomfördes genom kvalitativa samtalsintervjuer med yrkesverksamma förskollärare. LÄS MER

  2. 22. Vad läser vi? Och varför? : Litteraturval och dess motivering i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Victor Leone; [2022]
    Nyckelord :process of didactic; litterature didactics; general didactics; didaktiseringsprocess; litteraturdidaktik; allmän didaktik;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att fördjupa förståelse för hur svensklärare på gymnasiet tänker kring valet av litteratur och dess motivering i litteraturundervisningen. Studiens material består av fem kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma lärare på ett svenskt gymnasium. LÄS MER

  3. 23. Formeringen av en ämneskanon? : Ämnesfokus och medborgarideal i läroböcker för samhällskunskap, 1972–2021

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hugo Stiernstedt; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; ämneskanon; ämnesformering; gymnasieskolan; läroböcker; läroplaner; medborgarideal;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker till vilken grad man kan urskilja framväxten av en ämneskanon i samhällskunskapsläroböcker för gymnasiet. Samhällskunskap är ett relativt ungt skolämne och har en spretig akademisk förankring. Vissa forskare menar att detta leder till att samhällskunskap är ett vagt och spretigt ämne som är svårt att rama in. LÄS MER

  4. 24. Elevernas perspektiv på konflikter och konflikthantering i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Ugarph; Sojida Tadjihalilova; [2022]
    Nyckelord :Elever; fritidshem; kamratrelationer; konflikt; konflikthantering; lärare; skola;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med studien är att belysa elevernas perspektiv på konflikter och konflikthantering. Detta ligger till grund för våra upplevelser och erfarenheter från tidigare VFU och VI-dagar där vi har uppmärksammat att elever på fritidshemmen har svårigheter beträffande konflikter och konflikthantering. LÄS MER

  5. 25. Interkulturell- och visuell litteracitet som didaktiskt verktyg för att utveckla medielitteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Maria Anderberg; Amy Lilja; [2022]
    Nyckelord :Andrafiering; identitet; interkulturell; interkulturell litteracitet; interkulturell didaktik; kollaborativt lärande; maktordningar; medielitteracitet; multikulturell; multimodalitet; normer; visuell litteracitet;

    Sammanfattning : Ungdomar växer upp i en multikulturell kontext där kulturer, åsikter, språk och normer blandas till nya kulturer. För att förstå det samhälle de växer upp till och de visuella uttryck de möter behöver de ett verktyg, interkulturell litteracitet. LÄS MER