Sökning: "vad innebär Socialisation"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden vad innebär Socialisation.

  1. 1. Digitaliseringens Påverkan på Rollspelsupplevelsen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Duc Thang Nguyen; Gustav Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Digitisation; Role-playing games; Playing experience; Socialisation; Immersion; VTT; Automatisation; Covid-19 pandemic; Digitalisering; Rollspel; Spelupplevelse; Socialisering; Inlevelse; VTT; Automatisering; Covid-19 pandemin;

    Sammanfattning : Hur populära rollspel är har ökat kraftigt under en tid då digitaliseringen av rollspel är mycket vanligare än någonsin tidigare. Fler spelare upplever rollspel på ett sätt de inte var originellt utvecklade för. LÄS MER

  2. 2. En utvärdering av arbetsmarknadsanställdas upplevelse av sin introduktion till en av Malmö stads förvaltningar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Elin Engelhardt Önne; [2022]
    Nyckelord :Onboarding; lärande och socialisation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna undersökning har syftat till att utvärdera i vilken utsträckning rådande praxis för introduktionen av arbetsmarknadsanställda, på en av Malmö stads förvaltningar, har fått det önskade resultatet eller ej utifrån de arbetsmarknadsanställda upplevelse av sin introduktionsprocess. Metoden som valdes för detta arbete var en kvalitativ metod, i form av semistrukturerade intervjuer, där resultatet styrde det teoretiska ramverket. LÄS MER

  3. 3. “Det gäller att kunna fånga, det gäller att kunna lyssna, det gäller att kunna se eleven och tolka det du ser” En studie av åtta socialpedagogers upplevelse av sin roll och samverkan med andra i skolans verksamhet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Olivia Jalkell; [2021]
    Nyckelord :Socialpedagog; Socialpedagogik; Relationer; Pedagogiska Relationer; Interaktion; Socialisation; Samtal; Lyssnande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie undersöker åtta socialpedagogers upplevelse av sin roll i skolan. Studien har gjorts utifrån ett syfte att förstå denna relativt nya yrkesroll i skolan, och bidrar med mer kunskap kring socialpedagogers potential och kompetens. LÄS MER

  4. 4. Att bli en aktivt politisk deltagare i samhället via FN-rollspel: En kvalitativ studie om svenska gymnasieelevers uppfattningar av FN-rollspel och aktivt politiskt deltagande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Clara Zhong Bergander; [2020]
    Nyckelord :Biesta; Demokrati; Demokratisk kompetens; Demokratimodeller; Deltagardemokrati; FN; Gymnasieskola; Rollspel; Kvalificering; Politiskt deltagande; Samhällskunskap; Socialisation; Subjektifiering;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att öka kunskapen och förståelsen för hur gymnasieelever upplever att deras demokratiska kompetens, i form av aktivt politiskt deltagande, påverkas genom deltagande i FN-rollspel inom samhällskunskapsundervisningen. Studien vill således utröna på vilket sätt samhällskunskapsundervisningen och FN-rollspel förmår förmedla kunskaper, dels om men även i demokratisk kompetens i form av aktivt politiskt deltagande. LÄS MER

  5. 5. Service Managementstudenters förväntningar på arbete efter examen.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Paula Nilsson; Jennifer Lundblad; [2019]
    Nyckelord :Förväntningar; kapital; socialisation; tjänstesektorn; Service Managementprogrammet; universitetsutbildning; Social Sciences;

    Sammanfattning : En universitetsutbildning förser individen både med ny kunskap och personlig utveckling och syftar till att förbereda studenten för det kommande arbetslivet. Service Managementprogrammet är en universitetsutbildning vars ändamål är utbilda och förmedla kunskap för en framtida karriär inom tjänstesektorn. LÄS MER