Sökning: "vad innebär barnperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden vad innebär barnperspektiv.

  1. 1. Särskilt begåvade elever - ett snabbare spår genom skoltiden

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annelie Norrman; Jaana Nyman; [2021-08-05]
    Nyckelord :särskilt begåvade; acceleration; berikning; coachning; elevers upplevelse;

    Sammanfattning : AbstractSpecialpedagogiska insatser ska stödja elever i svårigheter och utveckla skolan till en platsdär alla elever blir sedda och bemötta utifrån sina behov. Särskilt begåvade elever upplever att de får arbeta i en för långsam arbetstakt och behöver vänta in sina klasskamrater då de skulle kunna få arbeta snabbare och nå längre kunskapsmässigt (Kullander, 2014). LÄS MER

  2. 2. VAD INNEBÄR BARNETS BÄSTA? En kvalitativ studie om familjerättssekreterares upplevelser att arbeta med frågor som rör barnets bästa som vägledande princip i vårdnadsutredningar.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Marwa Al Moughabat; [2021-05-31]
    Nyckelord :barnets bästa; familjerätten; familjerättssekreterare; vårdnadsutredning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att lyfta fram familjerättssekreterares upplevelser av att arbeta med frågor som rör barnets bästa som vägledande princip i vårdnadsutredningar. För att besvara uppsatsens syfte och frågeställningar utgick studien från en kvalitativ ingång. Empirin utgjordes av fem semistrukturerade intervjuer i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Balansera i barnsamtal En studie om hur socialsekreterare ser på begreppet barns röst i barnsamtal.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Annette Fridström; [2021-05-05]
    Nyckelord :barnavård; barns delaktighet; barns röst; barnperspektiv; barns perspektiv; barnsamtal;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fånga hur socialsekreterare i socialtjänstens barnavård tänker kring barns röst i barnsamtal. De frågeställningar jag har utgått från är; Vad innebär begreppet barns röst för socialsekreterare?; Vad ser de för svårigheter för barn att göra sin röst hörd?; Hur skapar de förutsättningar för barnen att göra sin egen röst hörd?; Hur gör de för att så lite som möjligt påverka barnen i deras berättelse? Det finns mycket forskning kring hur man erbjuder barn möjligheten att själva få berätta om sin situation med så lite påverkan som möjligt från den som intervjuar. LÄS MER

  4. 4. Inskolning och integrationsarbete i mångkulturell förskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Dimitra Karagiani; Cecilia Lind; [2021]
    Nyckelord :inskolningsprocess; integration; interkultur; förskola;

    Sammanfattning : Vårt arbete har fokus på integration samt inskolningsprocesser i mångkulturella områden och hur verksamma förskollärare beskriver att arbetet fungerar. Forskningen som används i arbetet belyser hur viktigt det är att i förskolan besitta ett interkulturellt förhållningssätt. LÄS MER

  5. 5. "Det handlar inte bara om att ha tak över huvudet och mat" : En kvalitativ intervjustudie av hur socialsekreterare i en kommun tolkar och använder sig av barnperspektivet inom ekonomiskt bistånd

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Suada Kurjak; [2020]
    Nyckelord :child perspective; best interest of the child; the child convention; social workers; financial aid; barnperspektiv; barnets bästa; barnkonventionen; handläggare; ekonomiskt bistånd;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att bidra till ökad kunskap och förståelse för hur handläggare inom ekonomiskt bistånd tolkar begreppet barnperspektiv samt undersöka om och hur barnperspektivet beaktas vid ärendehandläggning och beslutsfattande. För att besvara syftet användes kvalitativ metod och intervjuer med fyra handläggare inom en kommun. LÄS MER