Sökning: "vad innebär det att vara pedagogisk"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden vad innebär det att vara pedagogisk.

  1. 1. Den pedagogiska måltiden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Erik Wallin; Carl-Philip Lingegård; [2023]
    Nyckelord :Känsla av sammanhang; Pedagogisk måltid; Skolrestaurang; Välbefinnande;

    Sammanfattning : Vad pedagogisk måltid är för något kan tros vara självklart, men när en läser styrdokumenten framställs det inte i den mån en kan komma att tro. Syftet med denna studie är att förtydliga vilka mål den pedagogiska måltiden kan sikta på att nå, hur personalen arbetar för att nå målen samt hur pedagogisk måltid påverkar elevens välbefinnande enligt personalen. LÄS MER

  2. 2. Lärmiljön i anpassad grundskola och dess påverkan på perifer inkludering

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sara Bodin; Mirella Lindblom; [2023]
    Nyckelord :Anpassad grundskola; fysisk lärmiljö; grundsärskola; lärmiljö; pedagogisk lärmiljö; perifer inkludering; social lärmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur de anpassade grundskolorna arbetar med pedagogisk, social och fysisk lärmiljö men också om lärmiljön är likvärdig mellan de olika anpassade grundskolorna. Syftet är också att undersöka möjligheterna till perifer inkludering i dessa lärmiljöer. LÄS MER

  3. 3. Pedagogiska utvecklingsledarens ledarroll i förskolan : ”Jag behöver säkert en utbildning”

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Liana Aghakhanyan; [2022]
    Nyckelord :Förskola; mellanledare; pedagogiska utvecklingsledare; praktikarkitektur;

    Sammanfattning : Pedagogiska utvecklingsledare och deras ledarroll i förskolan är studiens undersökningsfokus. Syftet med studien är att analysera pedagogiska utvecklingsledarens arbete i förskolan med fokus på deras ledarroll. Studien gjordes utifrån två frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Hela skolans ansvar? : En kvalitativ studie om hur samverkan kring vägledning i vid bemärkelse koordineras på gymnasieskolor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Henrik Hansson; Ante Fahlgren; [2022]
    Nyckelord :vägledning i vid bemärkelse; samverkan; organisation; gymnasieskolan; studie- och yrkesvägledare.;

    Sammanfattning : Vägledning i vid bemärkelse beskrivs av Skolverket som all verksamhet som ska bidra till elevers utvecklande av kompetenser relaterade till framtida beslut om studie- och yrkesval. För att elever ska kunna utveckla denna valkompetens krävs det samverkan mellan all pedagogisk skolpersonal och det är enligt Skolverket rektorns ansvar att koordinera detta. LÄS MER

  5. 5. ”De har inte förmågan att kunna vara delaktiga” : Elevers delaktighet i pedagogisk utredning inom särskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Persson Anna; Erlandsson Jeanette; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; grundsärskolan; inflytande; pedagogisk dokumentation; pedagogisk utredning;

    Sammanfattning : Synen på barns rätt till delaktighet har över tid förändrats i skolans styrdokument. Studiens syfte var att synliggöra hur lärare i grundsärskolan arbetar med elevers delaktighet vid upprättandet av pedagogiska utredningar. Empiriinsamlingen skedde genom sju kvalitativa, semistrukturerade intervjuer av lärare verksamma i grundsärskolan. LÄS MER