Sökning: "vad innebär det att vara professionell"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden vad innebär det att vara professionell.

  1. 1. Den anhöriges medverkan : En kvalitativ studie om professionella som arbetar med missbruksbehandling och deras syn på anhörigarbete till vuxna klienter i Skåne

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Emma Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Anhörigarbete; Anknytningsteori; Kvalitativ studie; Medberoende Missbruksbehandling; Professionell; Skåne; Socialt arbete; Teoretisk alliansteori; Vuxna klienter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur professionella som arbetar med missbruksbehandling uppfattar anhöriga till vuxna klienter samt hur anhörigarbetet till dessa kan se ut i Skåne. Studien undersöker hur de professionella ser på flera aspekter av vad det kan innebära att vara anhörig till en vuxen klient samt på vilket sätt de professionella som arbetar med missbruksbehandling kan arbeta med anhöriga för att kunna ge dem stöd. LÄS MER

  2. 2. “Att vara narkoman är något jag kommer få jobba med resten av mitt liv” : En kvalitativ intervjustudie av den egna erfarenhetens inverkan på att bli och vara missbruksbehandlare

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Ava Bazaz; Beata Dahling Barger; [2023]
    Nyckelord :Substance abuse treatment; substance abuse counselor; own experience; professional expertise; identity; situated learning; therapeutic relationship; role model; self-care; Missbruksbehandling; missbruksbehandlare; egen erfarenhet; professionell expertis; identitet; situerat lärande; behandlingsrelation; förebild; egenvård;

    Sammanfattning : Missbruk medför samhällsproblem i flera avseenden och innebär en social utsatthet för individen. Ansvaret för utförande av missbruksbehandling ligger delvis inom socialt arbete. Tolvstegsbehandling av alkohol- och narkotikamissbruk är en av Socialstyrelsens rekommenderade behandlingsformer. LÄS MER

  3. 3. FLEXIBELT ARBETE - En kvalitativ intervjustudie om arbetssituationen för hemtjänstpersonal

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Sadia Sahaf; [2022-01-20]
    Nyckelord :Hemtjänst; Flexibilitet; Funktionell flexibilitet; Brukartid; Situationella behov;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att ge en bild av vad antal personer som arbetar inom hemtjänsten har för uppfattning om hur de hanterar balansen mellan sina tilldelade arbetsuppgifter och brukarens situationella behov. Teori: Studiens teori omfattas av John Atkinssons (1984) modell ”The Flexible Firm”. LÄS MER

  4. 4. PANG! Här är det nya kunskapsområdet : En intervjuundersökning av lågstadielärares professionella identitet och kunskapsområdet Sexualitet, samtycke och relationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ylva Nordmark; Ottilia Olsson; [2022]
    Nyckelord :Sexualundervisning; Sexualitet samtycke och relationer; professionell identitet; lågstadiet;

    Sammanfattning : Då sexualundervisningen i Sverige länge varit bristfällig inför Skolverket ett nytt kunskapsområde i läroplanens värdegrund. I tidigare forskning framkommer det att sexualundervisningen skiljer sig åt beroende på den enskilda lärarens förutsättningar, och att många lärare upplever en osäkerhet över ämnesinnehållet och hur det bör behandlas i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. När lärare ska utveckla sin professionella digitala kompetens

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Anna Mårten Axelsson; [2021-11-30]
    Nyckelord :Professionell digital kompetens; kompetensutveckling; lärares lärande; DigCompEdu;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare ser på sitt utvecklande av professionell digital kompetens utifrån ett digitalt kartläggningsverktyg och en för ändamålet designad plattform och utifrån frågeställningarna; hur kan man, med hjälp av ett digitalt kartläggningsverktyg, facilitera och designa lärande för lärare för att utveckla professionell digital kompetens (PDK) och hur kan man, med hjälp av nivåindelningar i ett digitalt kartläggningsverktyg och tillsammans med lärare, facilitera och utveckla lärande för lärare? För att besvara syftet har en kombination av metoder som design based research och participatory design använts. Den teoretiska referensramen innefattar flera ramverk för att mäta och förstå digital kompetens på både individ och organisationsnivå, bland annat The e-capacity model och EU:s ramverk DigCompEdu likväl som ett försök att beskriva vad professionell digital kompetens innebär. LÄS MER