Sökning: "vad innebär ett pedagogperspektiv"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden vad innebär ett pedagogperspektiv.

  1. 1. Barns inflytande i förskolan utifrån ett pedagogperspektiv : En kvantitativ enkätstudie med 55 pedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lova Bjernegård; Hanna Savilahti; [2019]
    Nyckelord :Empowerment; influence; postmodernism; preschool; Förskola; inflytande; makt; postmodernism;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet har varit att få kunskap om vilket inflytande barnen har över verksamheten i förskolan utifrån ett förskollärar- och barnskötarperspektiv. Läroplanen för förskolan, Lpfö 18, menar att barnen har rätt till ett reellt inflytande i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Taktil massage i förskolan : Metodens effekter ur ett pedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Elin Andersson; Malin Hansson; [2012]
    Nyckelord :Tactile; massage; teacher; touching; tactile defense; oxytocin; Taktil; massage; pedagog; beröring; taktilt försvar; oxytocin;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka pedagogernas intentioner med användandet av taktil massage som pedagogisk inriktning i förskoleverksamheten, med målet att identifiera och beskriva skilda uppfattningar vad gäller effekterna av att använda taktil massage i förskoleverksamheten ur ett pedagogperspektiv. Studien har en fenomenografisk ansats, en ansats som innebär att forskaren undersöker människors uppfattningar och variationer av ett fenomen. LÄS MER

  3. 3. "Nu vet jag att jag inte är dum", att leva med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ida Boethius; [2011]
    Nyckelord :dyslexi; Läs- och skrivsvårigheter; inkludering; exkludering; identitet; självuppfattning;

    Sammanfattning : Rapporter kring vad skolan ska och bör göra för elever med inlärningssvårigheter finns det många av, hur skolan och pedagoger ska agera för att skolresultaten ska bli så bra som möjligt. Skolinspektionen (2011) har nyligen kommit ut med en kritisk rapport om hur elever negligeras stöd i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Barns uppfattningar om meningserbjudande i sin innemiljö - en studie från en förskoleavdelning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Madeleine Olsson; [2011]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Inflytande; Meningserbjudande; Regler;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från barns perspektiv där barnens kommentarer, idéer och tankar om sin innemiljö på en förskoleavdelning är det centrala. Huvudfrågorna är: Vilka meningserbjudanden finns enligt barn i förskolans innemiljö? Vad begränsar deras handlingar? Meningserbjudande är ett begrepp som kommer inneha stor relevans i denna studie. LÄS MER

  5. 5. Från avkodning till läsförståelse : Läsutveckling utifrån pedagog- och elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Kerstin Andersson; Ingegerd Lundgren; [2005]
    Nyckelord :Decoding; Reading Comprehension; Pedagogue perspective; Pupil perspective; Avkodning; Läsförståelse; Pedagogperspektiv; Elevpespektiv;

    Sammanfattning : Vår undersökning behandlar läsinlärning och läsförståelse. Utifrån ett pedagog- och elevperspektiv har vi undersökt begreppet läsförståelse, vad det innebär att kunna läsa och förstå text, vilka förutsättningar det kräver och hur lärandet sker kring detta. LÄS MER