Sökning: "vad innebär mångfald i skola"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden vad innebär mångfald i skola.

  1. 1. Tillvaratagande av elevers kulturella bakgrund genom interkulturell pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefine Ottosson; Olesia Lomovskaja; [2020]
    Nyckelord :Interkulturellt lärande; Interkulturell pedagogik; Interkulturell pedagogisk kompetens; Kulturell bakgrund; Kulturell mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att ta reda på hur lärare i f-3 utövar interkulturell pedagogik, vad de har för föreställningar kring bejakandet av kulturellt mångfald samt hur de ser på kulturell bakgrund hos eleverna som en berikande faktor i tematisk SOundervisning. De teorier som agerar analysverktyg i studien utgörs av John Deweys progressiva pedagogik och Lev Vygotskijs sociokulturella perspektiv på lärande. LÄS MER

  2. 2. Relationskompetens En kvalitativ studie om hållbar lärandemiljö och ledarskap inom ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Virgil Ibis; [2019]
    Nyckelord :Relation;

    Sammanfattning : Följande uppsats behandlar klassrummet som en arena för elevers lärande. I uppsatsen presenteras begreppet hållbar lärandemiljö som innebär klassrumsklimat där lärare arbetar med ett längre tidsperspektiv i åtanke dvs hur ett gott klassrumsklimat kan upprätthållas. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogen - en superhjälte : En studie om vad arbetsgivare i tjänsteannonser söker hos specialpedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Mikaela Blomgren Fridén; Hanna Larsson; [2016]
    Nyckelord :Specialpedagog; specialpedagogik; yrkesroll; uppdrag; identitetsproblematik; samverkan; en skola för alla; maktstruktur; examensordning; styrdokument; specialpedagogens kommunikativa uppdrag; socio-kulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker tjänsteannonser för specialpedagoger, i syfte att ta reda på hur specialpedagogens roll och uppdrag beskrivs i dessa. Likaså vilka egenskaper och kompetenser som efterfrågas, och hur dessa överensstämmer med examensordningen för specialpedagogexamen. LÄS MER

  4. 4. Religion eller tradition? – en undersökning av gränsdragningen mellan tradition och religion vid anordnandet av skolavslutningar i Svenska kyrkans lokaler

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Caroline Ljung; [2015]
    Nyckelord :folkrätt; Europakonventionen; religionsfrihet; skolavslutning; mänskliga rättigheter; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I vårt mångkulturella samhälle tilldelas religionsfriheten stor betydelse. En fråga som förefaller aktuell inom detta område är huruvida skolavslutningar får anordnas i kyrkan eller inte. Ett flertal intressen kan bli aktuella när frågan behandlas och en avvägning mellan dessa måste ske. LÄS MER

  5. 5. Ombyggnad av skolbyggnad för nya verksamheter : En visionsstudie för Wenströmska skolan och dess närområde

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Caroline Ekoutsidou; [2014]
    Nyckelord :availability; school building; diversity; city visions; rebuilding; tillgänglighet; skolbyggnad; mångfald; stadsvisioner; ombyggnad;

    Sammanfattning : New production is not the only thing that is important for the city’s growth. It is also crucial to recover existing buildings in order to create attractive areas. LÄS MER