Sökning: "vad innebär pedagogiskt förhållningssätt"

Visar resultat 16 - 20 av 33 uppsatser innehållade orden vad innebär pedagogiskt förhållningssätt.

  1. 16. Konflikter i arbetslivet utifrån ett pedagogiskt processperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Carolina Viberg; Josefin Danielsson; [2014]
    Nyckelord :Konflikter; konflikthantering; arbetsrelaterade konflikter och konsekvenser av konflikter;

    Sammanfattning : Syftet har varit att utifrån ett pedagogiskt processperspektiv utveckla förståelsen för fenomenet konflikt och konflikthantering. Detta genom att lägga fokus på vad en arbetsrelaterad konflikt innebär, arbetsrelaterade konflikters uppkomst, konflikthantering och vad arbetsrelaterade konflikter kan leda till i den studerade organisationen. LÄS MER

  2. 17. Giraffspråket – ett pedagogiskt förhållningssätt i för- och grundskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Charlotte Lindekrantz; Hanna Andersson; Lina Olausson; [2014]
    Nyckelord :Giraffspråket; Nonviolent Communication; Empatisk;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka pedagogers syn på och arbete med Giraffspråket utifrån vår huvudfråga: -Vad innebär Giraffspråket? -Hur tillämpas Giraffspråket i den dagliga pedagogiska verksamheten? -Vad har Giraffspråket för effekt i verksamheten? Konflikter är en del av pedagogers vardag. För att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt samt att skapa en god och tillfredställande miljö, behövs metoder som främjar kommunikationen. LÄS MER

  3. 18. Att bedöma lärares arbete : En kontrastiv studie mellan kommunala skolor i Sverige och internationella skolor om skolledares arbete med bedömning av lärare

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Elisabet Malvebo; [2014]
    Nyckelord :teacher assessment; school development; organizational development; professional development; performance based assessment; pedagogical leadership; individual salary system; systematic assessment process; lärarutvärdering; skolutveckling; utvecklingsorganisation; professionsutveckling; prestationsinriktad utvärdering; pedagogiskt ledarskap; individuell lönesättning; systematisk utvärdering;

    Sammanfattning : Syftet med denna komparativa, enkätbaserade studie var att synliggöra eventuella skillnader i uppfattningen om processen för bedömning av lärares prestationer hos skolledare i några skolor i Sverige och på några internationella skolor. I litteratur-genomgången gick jag igenom ett antal faktorer alt. LÄS MER

  4. 19. ”Vi kan bli ett Barbielag!” : En studie om yngre barns sociala relationer och identitetsskapande i ett postmodernt konsumtionssamhälle

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Lydia Gromova; [2014]
    Nyckelord :Consumer society; consumerism; pedagogy; curriculum; education; identity;

    Sammanfattning : One of the main goals in this study is to investigate how young children's identity formation and social relationships are depicted by today's consumer society.  In order to reach the goals of the study I also concentrated myself on questions regarding the reflection of symbolic aspects consumption in younger children's interaction and preschool-teachers' ideas about how and in what ways children's consumption patterns are created and developed nowadays. LÄS MER

  5. 20. Bildskapande i förskolan : En studie om pedagogers uppfattningar om bild utifrån tre olika typer av förskolor.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Anna Wikfors; Anna Axelsson; [2014]
    Nyckelord :Bildskapande; förhållningssätt; pedagog och material.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån begreppet bildskapande studera hur bild används som pedagogiskt verktyg på tre olika typer av förskolor. I inledningen beskrivs att bild har fått stå tillbaka i jämförelse med de förstärkta målområdena som matematik, naturvetenskap och teknik. En kvalitativ metod används där nio pedagoger intervjuas. LÄS MER