Sökning: "vad innebär skapande verksamhet"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden vad innebär skapande verksamhet.

  1. 6. Läroplanen ... Nä, inga sånna fancy grejer! En etnografisk studie om skapande verksamhet på fritidshem

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Rebecca Staafgård; [2015]
    Nyckelord :Estetik; Bildskapande; Barns bildskapande; Modest;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa hur pedagoger arbetar med skapande verksamhet påfritidshemmen, hur det sker och vad pedagogen har för motiv och syfte kring sitt arbete medskapande verksamhet.För att få en ökad förståelse för ovanstående syfte söker vi svar på följande frågor:- Hur arbetar pedagoger med skapande verksamhet på fritidshemmen?- Använder sig pedagoger av styrda aktiviteter?- Använder sig pedagoger av färdiga mallar?- Är pedagogen drivande i barnens skapande?- Vad är pedagogernas motiv och syfte med den skapande verksamheten?- Utgår pedagogen från styrdokument?- Har pedagogen en teori bakom syftet med aktiviten?Undersökningen analyserar vi ur ett sociokulturellt perspektiv och tar stöd av Thavenius(004) bok ”Skolan och den radikala estetiken”. LÄS MER

  2. 7. En magisk dörr till sagans värld : "Mellan saga, böcker och lek kanske inte steget är så stort egentligen"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Helen Gustavsson; Frida Creutzberg; [2012]
    Nyckelord :Förskola; Saga; Sagor; Barns språk; Sociokulturellt; Vygotskij; Litteracitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera förskollärarnas beskrivningar av hur deras arbete med sagor påverkar barnens aktiviteter i förskolan och på fritiden. Frågeställningarna är; hur beskriver förskollärarna att sagan påverkar barns lek? Hur beskriver förskollärarna att sagan påverkar barns språk? Vilka olika arbetssätt väljer förskollärarna utifrån sagor? Hur beskriver förskollärarna samarbetet med föräldrarna kring sagor? I studien har den teoretiska utgångspunkten varit sociokulturellt perspektiv med Vygotskij som förespråkare och vad begreppet litteracitet innebär för barns språk. LÄS MER

  3. 8. Lilla gumman ska du verkligen ha på dig det? Folk kan ju tro att du säljer något annat! : En studie om kvinnors företagande i Kalmar län

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Lotta Eriksson; Ida Petersson; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Entreprenörskap är ett ord som ofta används i olika sammanhang och med olika innebörd. Detta skapar en viss förvirring kring vad det innebär att vara entreprenör. Samtidigt finns det utbredda stereotyper om vem som identifieras som entreprenör och hur denne bör agera. LÄS MER

  4. 9. Bildskapandet i montessoripedagogiken : en studie om hur man arbetar med förskolebarns bildskapande på tre montessoriförskolor

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Emelie Söderling; Caroline Ovesson; [2009]
    Nyckelord :bildskapande; bildpedagogik; kommunikation; montessori; förskola;

    Sammanfattning : Det kommer hela tiden nya rön kring barns utveckling och lärande och något som ligger i tiden är att barn lär sig nya saker och utvecklas genom samspel och i kommunikation med andra. Ett annat aktuellt ämne är att vi lever i en bildvärld och att barnen ständigt exponeras för nya bilder och synintryck. LÄS MER

  5. 10. Svårigheter och möjligheter vid integrering av skapande verksamheter. En kvalitativ undersökning av tre lärares erfarenheter.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emily Bergholtz; Elin Asteberg Segersson; [2007]
    Nyckelord :skapande verksamhet; integrering; tidiga åldrar; m;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vad olika lärare ser för möjligheter respektive svårighetermed att integrera skapande ämnen i de traditionellt teoretiska ämnena i skolans tidigare åldrar.Arbetet har en litteraturgenomgång och en empirisk studie. LÄS MER