Sökning: "vad krävs av en lärare"

Visar resultat 16 - 20 av 507 uppsatser innehållade orden vad krävs av en lärare.

  1. 16. Lässtrategier som främjar läsförståelse : en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :My Hultgren; Ellen Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; läsförståelse; hinder; utmaningar;

    Sammanfattning : Att elever lär sig läsa och förstå vad de läser är något av det mest centrala i ämnet svenska i skolan. Det ligger även till grund för att lyckas i samtliga ämnen i skolan. Den internationella studien från PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) visar dock att läsförmågan hos elever i årskurs fyra sjunker. LÄS MER

  2. 17. ”Skola är något vi gör tillsammans” : En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers uppfattningar och erfarenheter av samverkan och stödinsatser på gymnasieskolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emma Bovin; Marta Möller; [2023]
    Nyckelord :Anpassningar; Gymnasieskolan; Ledning och stimulans; Samverkan; Stödinsatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Bovin, Emma och Möller, Marta (2023). ”Skola är något vi gör tillsammans”. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 18. ELEVERS SYN PÅ MATEMATIK : Elevers attityder till matematik i relation till att inte bli godkända

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ermias Hailegebreal; [2023]
    Nyckelord :Måluppfyllelse; affektiva faktorer; mindset; självförmåga; grit; lärarengagemang; motivation; formativt arbetssätt; inställning; känslor.;

    Sammanfattning : Matematik anses vara ett av de viktigaste ämnen vi lär oss och dagens samhälle ställer höga krav på matematiskt kunnande, oavsett utbildningsnivå. Samtidigt har elevresultaten försämrats sedan mitten av 90-talet och har sedan 2013 legat relativt stabilt, där cirka 10% av samtliga elever i årskurs 9 går ut grundskolan med ett F eller streck i matematik. LÄS MER

  4. 19. Modersmålsundervisningens betydelse för flerspråkiga elevers identitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jehan Saad Haza; Iman Alchihawi; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: flerspråkighet; lärande identitet; modersmål och transspråkande.;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att undersöka modersmålsundervisningens betydelse för flerspråkiga elevers lärande och identitet. Dessutom undersöker vi hur ämneslärare på en 7–9 skola samarbetar med modersmålslärare i syfte att utveckla elevernas identitet. LÄS MER

  5. 20. "Jag som lärare gör väldigt sällan en orosanmälan" : - gymnasielärares förhållningssätt till anmälningsskyldigheten

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ida Segervald; Ebba Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Anmälningsskyldighet; gymnasielärare; orosanmälan; skola.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera hur gymnasielärare i Sverige förhåller sig till sin anmälningsskyldighet i Socialtjänstlagen 14:1 när de får kännedom eller misstänker att ett barn upp till 18 år far illa. En kvalitativ metod tillämpades med fyra semistrukturerade intervjuer med gymnasielärare. LÄS MER