Sökning: "vad krävs av skolan och lärarna"

Visar resultat 1 - 5 av 120 uppsatser innehållade orden vad krävs av skolan och lärarna.

  1. 1. Lärares röster om programmering i matematik på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emira Spahic; [2024]
    Nyckelord :Fenomenografi; matematik; programmering; ramfaktorer; uppfattningar.;

    Sammanfattning : Genom beslutet att integrera programmering i matematikämnet från hösten 2018 ställdes matematiklärarna inför utmaningen att undervisa i ett ämnesinnehåll där de hade begränsade eller inga tidigare programmeringskunskaper. Denna studie utforskar lågstadielärares syn på att integrera programmering i matematikundervisningen och analyserar de möjligheter och utmaningar som påverkar deras pedagogiska arbete. LÄS MER

  2. 2. Lässtrategier som främjar läsförståelse : en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :My Hultgren; Ellen Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; läsförståelse; hinder; utmaningar;

    Sammanfattning : Att elever lär sig läsa och förstå vad de läser är något av det mest centrala i ämnet svenska i skolan. Det ligger även till grund för att lyckas i samtliga ämnen i skolan. Den internationella studien från PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) visar dock att läsförmågan hos elever i årskurs fyra sjunker. LÄS MER

  3. 3. Utländska lärare i en ny läraridentitet : En kvalitativ studie om professionella och kulturella utmaningar och möjligheter i ett nytt skolsystem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cheyrine Abazeed; Alkatmah Reham; [2023]
    Nyckelord :lärarens kulturella bakgrund; professionalitet; utländska lärare; verksamhetsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka utländska lärares upplevelse av professionella och kulturella utmaningar och möjligheter de möter som lärare i Sverige. För att besvara studiens syfte formulerades följande frågeställningar:  ●      Vilka professionella utmaningar och möjligheter möter utländska lärare i den svenska skolan?  ●      Vilka kulturella utmaningar och möjligheter möter utländska lärare i den svenska skolan?    En kvalitativ forskningsmetod följdes där sju semistrukturerade intervjuer genomfördes med verksamma legitimerade lärare som valdes genom kriteriebaserat urval. LÄS MER

  4. 4. Fungerar bedömningsstödet i svenska för åk 1 som ett stöd för lärare att utveckla undervisningen? : En studie om lärares uppfattningar om sin förmåga att analysera resultat och omsätta det i sin praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madelene Thunell; [2022]
    Nyckelord :fenomen; fenomenografisk; didaktik; bedömning; bedömningsstöd; analys; resultatanalys;

    Sammanfattning : I följande studie förklaras och motiverars intresset utifrån ett visst samhälleligt perspektiv, undervisning i läsinlärning i årskurs 1 med en didaktisk aspekt. En uppfattning beskrivs att det har skett en svag utveckling av läsundervisningen och att denna skett först de senaste åren då skolan brottats med mångåriga traditioner och vanor. LÄS MER

  5. 5. Att inte bedriva friluftsliv vore tjänstefelEn kvalitativ studie om lärares förhållande till friluftslivsundervisning.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Philip Hedbris; Teodor Larsson; [2022]
    Nyckelord :Frilufts-undervisning; outdoor education; värdefull undervisning; ny kursplan; undervisnings-kultur;

    Sammanfattning : Såväl skolans läroplan i idrott & hälsa och vetenskapliga artiklar belyser vikten av värdet med friluftsliv. Samtidigt finns det många bekymmer eftersom skolorna och lärarna inte har samma förutsättningar. För att bedriva friluftsliv krävs oftast stöd från ledningen, ekonomi men framförallt tid. LÄS MER