Sökning: "vad lär sig barnen genom lek i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden vad lär sig barnen genom lek i förskolan.
1. LÄRMILJÖNS BETYDELSE FÖR BARNS LEK I FÖRSKOLAN : En kvalitativ studie om förskollärares syn på hur lärmiljön främjar eller hindrar lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Förskolan är en plats där många barn växer upp, lär och utvecklas. Därför är medvetenhet om förskolans lärmiljö och dess betydelse viktig, vilket även framhålls i forskning. LÄS MER
2. Undervisningens plats i förskolan : En studie om förskollärares resonemang kring undervisningsbegreppet och relationen mellan undervisning och lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syfte Denna studie behandlar förskollärares syn på begreppet undervisning som är ett relativt nytt begrepp i förskolans läroplan samt vad undervisningen har för plats i förskolans verksamhet och hur den förhåller sig till leken. Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare resonerar kring begreppet undervisning och hur de ser på förskolans undervisning i relation till barns lek. LÄS MER
3. Pedagogers utsagor om barns våldslek i förskolan : “Man vill ju inte att det ska vara grabbarna som gör det”
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att analysera pedagogers utsagor om våldslek och synliggöra normer om lek i förskolan. Våldslek i denna studie innebär lek med våldsamma inslag som kan finnas i olika typer av lek. Studien genomfördes med en kvalitativ ansats genom semistrukturerade intervjuer, där åtta respondenter från Mellansverige deltog. LÄS MER
4. En hårfin gräns mellan lek och undervisning : En studie av förskollärares beskrivningar av undervisning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Undervisning är ett nygammalt begrepp inom förskolan, begreppet har funnits sedan förskolan startade i Sverige på 1800-talet. Efter revideringen av läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) har begreppet fått en starkare framtoning, vilket medfört att förskollärare fått större krav på sig (Skolverket, 2018). LÄS MER
5. Matematik i den fria leken i utomhusmiljö - ur ett förskollärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares uppfattningar om vad matematik i barns fria lek i utomhusmiljö är. För att få svar på syftet användes två frågeställningar som handlar om förskollärares uppfattning om vad matematiskt lärande är i barns fria lek utomhus och hur förskollärare nyttjar barns fria lek så att lärande kan ske. LÄS MER