Sökning: "vad läser flickor och pojkar"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden vad läser flickor och pojkar.

  1. 1. Den kulturella ryggsäcken : En jämförande studie av gymnasieelevers tillgång till kulturellt kapital och deras attityder till skönlitterärläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Carl Dahl; [2024]
    Nyckelord :skönlitteratur; läsning; attityder; kulturellt kapital; gymnasieelever; svenskämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Skönlitteratur och läsning är bärande delar av skolämnet svenska. Trots det minskar läsningenbland ungdomar i gymnasieåldern. Det gör att frågan kring gymnasieelevers attityder blirintressant att undersöka. LÄS MER

  2. 2. Representation av genus och sexualitet i populära mellanåldersböcker : – och dess didaktiska implikationer

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jens Gunnarsson; Josefine Gradh; [2023]
    Nyckelord :representation; genus; sexualitet; transidentitet; skönlitteratur; mellanstadiet; didaktiska implikationer; heteronormen; genussystemet; critical literacy.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilken sorts representation som finns i populäramellanåldersböcker från insamlade topplistor för 2022, samt vilka didaktiska implikationer det skapar för lärare i svenskämnet. Syftet mynnade ut i följande frågeställningar: 1. LÄS MER

  3. 3. Läsning - en kvinnlig företeelse? : En studie om högläsningsvanor i relation till elevers attityd kring läsning ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Vendela Bergfors; Sofia Pihlblad; [2021]
    Nyckelord :Didaktik Genus Läsattityder Högläsning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med denna studie är att undersöka läsvanor och attityder utifrån ett genusperspektiv. Detta genom undersökning av högläsningvanor hos vårdnadshavare till barn i två utvalda F-3 klasser. LÄS MER

  4. 4. Valfritt eller begränsande? : Ett antal unga mäns upplevelser om hur manlighetsnormer påverkar deras lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Ahlin; [2020]
    Nyckelord :hegemonisk; maskulinitet; genus; skola; pojkar; ;

    Sammanfattning : I diskussioner som förekommer om den svenska skolan i media och på flera institutionella nivåer inom politiken talas det ofta om pojkars allt sämre resultat i skolan och att vi måste göra ”något” för att de ska komma ifatt flickorna. Frågan är vad det är som behöver förändras i skolan?  Vissa hävdar att skolan skall anpassas efter pojkars behov, fråga blir då vilka dessa behov är och om de ser de lika ut för alla pojkar? Är behoven som pojkar har kopplat till att de är just pojkar ur biologisk synpunkt eller finns svaret i vad som behöver förändras i våra föreställningar om hur en pojke/man skall vara? I tidigare forskning om ämnet pojkars prestationer i skolan, framkommer ofta att de dominerande maskulinitetsnormer som går att identifiera i samhället i stort också går att identifiera i skolans värld. LÄS MER

  5. 5. Kemilärares motivationsarbete på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hasan David Cicek; [2018]
    Nyckelord :Motivation; intresse; ARCS-modellen; kemididaktik; kemilärare; enkät; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Elevers skolresultat kan inte endast förklaras av elevers färdigheter och förmågor, utan även elevers motivation spelar stor roll på skolresultaten. Om man bortser från våra reflexer så drivs allt vårt handlande av vår motivation. LÄS MER