Sökning: "vad menar socialisation"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden vad menar socialisation.

  1. 1. Den osynliga kampen om fritidspedagogikens syfte : en studie av diskurser om fritidspedagogik

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Pedagogik

    Författare :Emma Björkum; [2020]
    Nyckelord :Leisure centre; leisure time pedagogy; pedagogy; school; socialization; qualification; subjectification; discourse theory; discourses; discoursive struggle; Fritidshem; fritidspedagogik; pedagogik; skola; socialisation; kvalificering; subjektifiering; diskursteori; diskurser; diskursiv kamp;

    Sammanfattning : The invisible struggle for the purpose of leisure time pedagogy  - a study of discourses about leisure time pedagogy The aim of the study is to examine and highlight the discursive struggle about the main purpose of leisure time pedagogy in school in a democratic society. Thereby my aim is to deepen the discussion about what leisure time pedagogy is and should be. LÄS MER

  2. 2. Elever med hörselnedsättning : - en kvalitativ studie kring hur elever med hörselnedsättning kan uppleva och påverkas av lärmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Annica Höglund; Maria Söderström; [2019]
    Nyckelord :absorbenter; delaktighet; framgångsfaktorer; hörapparat; hörselnedsättning; KASAM; ljudutjämningssystem; lärmiljöer; relationellt perspektiv; salutogent förhållningssätt; teknisk utrustning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv belysa hur några elever med hörselnedsättning upplever sin situation och hur lärmiljöer kan påverka inlärning. Vårt intresse inriktar sig mot delaktighet, framgångsfaktorer, arbetsro, trygghet, socialisation och ett salutogent förhållningssätt men också vilken roll det fysiska rummet med den tekniska utrustningen utgör. LÄS MER

  3. 3. Främlingsfientliga åsikter bland elever : En intervjustudie om religionslärares arbetsstrategier för att motverka främlingsfientlghet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Adam Petersson Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Främlingsfientlighet; Skola;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studien ämnar undersöka hur lärare i ämnet religionskunskap arbetar mot främlingsfientlighet, hur dem ser på religionskunskapen som medel i detta arbete samt att undersöka vad lärarna har för erfarenheter av främlingsfientlighet inom ramen för skolan. Metod Studien har genomförts med en kvalitativ ansats, där jag intervjuat fem gymnasielärare i ämnet religionskunskap. LÄS MER

  4. 4. "Nu får du tänka själv!" : En vetenskaplig essä om det kritiska tänkandet på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Cecilia Bross; [2016]
    Nyckelord :critical thinking; preschool; education; kritiskt tänkande; förskola; utbildning;

    Sammanfattning : Sammanfattning ”Nu får du tänka själv! En vetenskaplig essä om det kritiska tänkandet på förskolan.”   Denna uppsats handlar om kritiskt tänkande på förskolan och tar sin utgångspunkt i två dilemman. Det första beskriver ett reflektionsmöte där jag och mina kollegor diskuterar ett utåtagerande, men kritiskt tänkande, barn. LÄS MER

  5. 5. Barn som inte syns, hörs eller märks : Specialpedagogers syn på barn som betraktas som tystlåtna och tillbakadragna i förskolan och skolan, samt deras behov av stöd

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Linda Wisén; [2015]
    Nyckelord :Förskola; skola; specialpedagog; barn; tystlåtna; tillbakadragna; blyg;

    Sammanfattning : Alla barn ska enligt svensk skollag ges likvärdiga möjligheter att lära och utvecklas utifrån sina individuella förutsättningar och behov. Det är förskolan och skolan som ska utvecklas och utformas för att kunna möta olikheterna hos alla barn, inte barnen som ska förändras för att passa in i skolväsendets verksamheter. LÄS MER