Sökning: "vad motiverar elever till att skriva"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden vad motiverar elever till att skriva.

  1. 1. Hur motiveras elever till kreativt skrivande i det digitaliserade samhället?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Amanda Larsen; Joelle Myslek; [2021]
    Nyckelord :Elever Kreativ Motivera Skrivande Utveckla Digitalisering;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har det gjorts en systematisk litteraturöversikt ur ett tolkande perspektiv. Målet med studien har varit att ta reda på vad forskning säger om hur elever i årskurs 4–6 motiveras att utveckla sitt kreativa skrivande, även om skolans pågående digitalisering påverkar dem i den processen. LÄS MER

  2. 2. Elevens motivation : Elevernas syn på vad som motiverar deras skrivande inom ämnet svenska och hur det överensstämmer med verkligheten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Amanda Larsen; Joelle Myslek; [2021]
    Nyckelord :Elever Motivera Skrivande Utveckla;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har det gjorts en kvalitativ studie med syftet att besvara frågeställningarna vad anser eleverna själva är motiverande samt hur kommer elevernas motivation till uttryck under skrivuppgifter? Då vi i vårt tidigare examensarbete upptäckte en kunskapslucka i årskurs fem och sex, valde vi att rikta in oss på dessa årskurser (Larsen & Myslek, 2021). Studien är genomförd med hjälp av intervjuer med elever, observationer i klassrummet samt uppgifter anpassade utefter elevernas svar på intervjufrågorna. LÄS MER

  3. 3. Jag tänker bara på vad jag gillar, och sen skriver jag bara : en kvalitativ studie om elevers skrivande i årskurs 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Marilla Lundquist Utsi; [2020]
    Nyckelord :pupils experiences; motivation; writing; writing development; elevers erfarenheter; motivation; skrivande; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom en kvalitativ metod undersöka elevers skrivande och därmed bidra till befintlig forskning om elevers skrivande och vad som kan motivera dem att skriva. Tre frågeställningar har formulerats: Vilka tankar har elever om de egna texternas innehåll? Vad motiverar elever till att skriva? Hur tar lärare tillvara innehållet i elevers texter i sin undervisning enligt dem själva? För att besvara dessa frågor har semistrukturerade intervjuer genomförts med en grupp elever i årskurs 2 och 3 och deras lärare. LÄS MER

  4. 4. Läsa - ett måste eller ett måste? : Barns tankar om läslust, läsolust och vilka faktorer som skapar läsmotivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anette Sundin; [2016]
    Nyckelord :reading engagement; reading motivation; läslust; motivation; läsundervisning;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie inspirerad av hermeneutisk metodansats. Studien syftar till att försöka förstå hur elever i åk 3 och 9 upplever fenomenet läslust och vad som motiverar dem att läsa. LÄS MER

  5. 5. Att läsa sig till skrivning eller skriva sig till läsning? : En studie med fokus på pedagogers val av läs- och skrivinlärningsmetod, konsekvenser, lärandemiljö och motivation.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Michaela Wahlfrid Perotto; Sandra Ågren; [2010]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; metod; grundskolans tidigare år; språklig medvetenhet; lärandemiljö; motivation; konsekvenser.;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att belysa hur pedagoger i grundskolans tidigare år arbetar med den tidiga läs- och skrivundervisningen. Vi vill få kunskap om hur pedagogerna väljer sin metod samt redogöra för hur pedagogerna motiverar sitt metodval. Vidare vill vi undersöka vad konsekvenserna av metodvalet blir. LÄS MER