Sökning: "vad påverkar handeln"
Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade orden vad påverkar handeln.
1. Utmaningar och möjligheter kopplade till sammadagsleveranser i Sverige
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Logistiken står inför en föränderlig tid i och med digitaliseringens påverkan på samhället. Det påverkar kundbeteenden, krav på produktion, leveranser och kundservice. LÄS MER
2. Hur mörkt är ett mörkt mönster?
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskapSammanfattning : Dark Patterns är designmönster som används av företag i syfte att manipulera användare till att fatta beslut som de möjligtvis inte hade gjort annars och som inte gynnar deras egna intressen. Den här studien undersöker användarens upplevelse och perspektiv på dark patterns på en onlineresebyrås hemsida där dark patterns används flitigt. LÄS MER
3. Konsumenters beteenden och attityder till e-handel av livsmedel : - coronapandemins påverkan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Andelen köp som sker via e-handeln har ökat under de senaste åren och fortsätter öka för varje år som går. Vilket härleds till att människor blir bättre och bättre på att anpassa sig till ny teknologi som träder fram på marknaden. Detta gör också att människor blir mer benägna att använda sig av teknologiska lösningar. LÄS MER
4. Att minska e-handelns returgrad : Hur medietekniska lösningar kan minska andelen returer
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)Sammanfattning : Eftersom e-handeln ökar och returgraden likaså har returer blivit ett av e-handelns största miljöproblem, särskilt inom modebranschen. Detta arbete syftar därför till att undersöka vad som påverkar den höga returgraden samt hur olika medietekniska lösningar såsom produkt-information, kundrecensioner, storleksguider och virtuella provrum kan minska returgraden. LÄS MER
5. Den nya dagligvaruhandeln : En kvalitativ intervjustudie om informationsutbytet mellan handlare och konsument
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : Den tekniska utvecklingen har skapat en unik möjlighet för den traditionella handelns verksamheter att övergå till en digital plattform eller e-handel. E-handeln har sett en stor ökning de senaste åren och anses vara ett seriöst alternativ till den traditionella handel då det ger konsumenter en möjlighet att anpassa tjänsten efter sina egna krav och behov. LÄS MER