Sökning: "vad påverkar svenska språket"
Visar resultat 1 - 5 av 123 uppsatser innehållade orden vad påverkar svenska språket.
1. Dramapedagogik – potential, hinder och läroplansvisioner : En systematisk litteraturstudie om användandet av dramapedagogik i grundskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vad nationell och internationell forskning från de senaste två decennierna har att säga om dramapedagogik. Därtill har studien för avsikt att undersöka vad som kan uppnås genom att använda dramapedagogik i undervisningen och hur det påverkar elevernas utveckling. LÄS MER
2. “Så där finns det mycket kring värdegrunden och snacka om” : En studie om lärares syn på serieböcker med fokus på värdegrund och läslust i svenskundervisning i årskurs F-6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Den här studien undersöker hur serieböcker kan vara ett verktyg i undervisningen i svenskämnet. Undersökningens fokus riktas mot hur serieböcker kan främja elevers läslust och om de kan vara ett verktyg för värdegrundsarbete men lyfter också lärares attityder runt serieböcker i undervisningen. LÄS MER
3. Hur framställs PCOS och personer med PCOS i webbaserad rådgivning? En textanalys av sex sjukvårdsrådgivande webbsidor
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Den medicinskt rådgivande webbartikeln, som finns på exempelvis 1177.se, är en typ av text som allt fler läser idag. Artikeln fyller en viktig funktion i främjandet av hälsolitteracitet, eftersom den är ett sätt för svensk hälso- och sjukvård att förmedla forskningsbaserad fakta och rådgivning om hälsa och sjukdomar. LÄS MER
4. "Det stör mig inte att jag inte förstår vad eleverna säger" : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av användandet av transspråkande i svenskundervisingen 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : The topic that the study will highlight is translanguaging. The purpose is to investigate how teachers' perceptions of translanguage influence the design of the lessons for multilingual students in the subject of Swedish. LÄS MER
5. Mycket snack, lite verkstad? : En kvalitativ intervjustudie om fritidshemmets förutsättningar för språkutvecklande arbetssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Språket beskrivs som en central förmåga för lärandet som sker i skolan och i fritidshemmet. Undervisningen i fritidshemmet utgår från styrdokument så som läroplanen och Skollagen, där det framgår att elever ska ges möjlighet att utveckla sin språkliga förmåga. LÄS MER