Sökning: "vad säger forskningen om"

Visar resultat 1 - 5 av 360 uppsatser innehållade orden vad säger forskningen om.

  1. 1. Framgångsfaktorer i den tidiga läsundervisningen i svensk skola : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Ling; Elvira Röpke; [2024]
    Nyckelord :Tidig läsundervisning; läsmetoder; framgångsfaktorer; svensk skola; lågstadiet;

    Sammanfattning : Skolan har i uppdrag att lära alla elever att läsa och skriva för att på så vis nå framgång i samhället. Med försämrade resultat i både PIRLS och PISA råder det inga tvivel om att man behöver satsa mer på läsningen i den svenska skolan. LÄS MER

  2. 2. Bildämnets syfte - då och nu : En studie av bildämnets förändring med avseende på syfte och tid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Katarina Särnblad; [2024]
    Nyckelord :Bildämnets historia; bildämnets syfte; läroplaner; undervisningstid; teorier om kreativitet;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur ämnet bild har förändrats, från att ämnet infördes i skolan som teckning på 1800-talet till idag. Frågorna som ställs i studien är hur syftet med bildämnet har utvecklats, och hur undervisningstiden för ämnet har förändrats, sedan folkskolans införande. LÄS MER

  3. 3. Dramapedagogik – potential, hinder och läroplansvisioner : En systematisk litteraturstudie om användandet av dramapedagogik i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Yman; Ida Wihlborg; Catharina Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Drama in education; educational drama; process drama; primary education; elementary education; core values; subject knowledge; Dramapedagogik; pedagogiskt drama; processdrama; grundskola; värdegrund; ämneskunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vad nationell och internationell forskning från de senaste två decennierna har att säga om dramapedagogik. Därtill har studien för avsikt att undersöka vad som kan uppnås genom att använda dramapedagogik i undervisningen och hur det påverkar elevernas utveckling. LÄS MER

  4. 4. När rekreation och naturvärden möts i den tätortsnära skogen : en analys av Thorslundsskogen

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Cecilia Ewerlöf; [2024]
    Nyckelord :tätortsnära skog; tätortsnära natur; rekreation; biologisk mångfald; naturvärde; förtätning;

    Sammanfattning : Den tätortsnära skogen är av stor betydelse för den biologiska mångfalden och för invånarnas möjlighet till rekreation. Närhet till en park eller ett grönområde är något som många värdesätter högt och en stor del av vårt dagliga friluftsliv sker i de tätortsnära skogarna. LÄS MER

  5. 5. Aspekter på utomhuspedagogik i geografiämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Moa Höglund; Julia Forell; [2024]
    Nyckelord :pedagogical content knowledge; geografiundervisning; pedagogiska triangeln; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Detta arbete riktar sig till lärare och lärarstudenter inom geografiämnet. Syftet med arbetet är att belysa olika aspekter av utomhuspedagogik, detta för att kunna förbättra lärares och lärarstudenters arbete med utomhuspedagogik. LÄS MER