Sökning: "vad som är svårt"

Visar resultat 1 - 5 av 4382 uppsatser innehållade orden vad som är svårt.

  1. 1. Undervisning i läsförståelsestrategier – vem gör vad?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lotta Bovik; Patricia Stendahl; [2021-06-22]
    Nyckelord :speciallärare; högstadielärare; samarbete; samundervisning; läsförståelsestrategier;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur speciallärare och högstadielärareuppfattar samarbetet kring planering, genomförande och uppföljning avundervisning i läsförståelsestrategier och deras samarbete generellt.Teori: Vår teoretiska utgångspunkt är Kjell Granströms teorier om samarbete(2003) och organisation (2006) samt det relationella perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Rådgivning om egenvård till migranter med hjärtsvikt: en kvalitativ studie om sjuksköterskors erfarenheter

    Magister-uppsats,

    Författare :Grazyna Szkinc-Olsson; Madeleine Al Liddawi; [2021-05-21]
    Nyckelord :Rådgivning; Egenvård; Migranter; Hjärtsvikt; Sjuksköterskors erfarenheter;

    Sammanfattning : Background: The number of migrants has increased rapidly in recent decades both in Sweden and other countries. The migrants' experiences of living with heart failure mean difficulties to manage and understand the disease related to language barriers as well as different cultural and religious views. LÄS MER

  3. 3. Patienters upplevelser av omvårdnaden vid en akut laparotomi - preoperativt, postoperativt samt vid utskrivning

    Magister-uppsats,

    Författare :Emelie Isberg; Alexandra Torvaldsson; [2021-03-04]
    Nyckelord :Kirurgisk omvårdnad; preoperativ; postoperativ; utskrivning; akut laparotomi; upplevelser; patient;

    Sammanfattning : Background: There are few research articles about patients’ experiences during acute surgery and even fewer concerning an emergency laparotomy. An emergent laparotomy can be a very traumatic experience for the patient, and it is therefore important that the personnel issues the person’s needs and uses a person-centered approach. LÄS MER

  4. 4. ”Vi skulle ju kunna göra barnen ännu mer delaktiga i dokumentationsprocessen.” : - Förskollärares uppfattningar om delaktighet i den pedagogiska dokumentationsprocessen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Frida Lundqvist; Jannicke Sandelius; [2021]
    Nyckelord :Barns delaktighet; dokumentation; pedagogisk dokumentation; barnperspektiv; barns perspektiv och förskollärares förhållningssätt;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att belysa förskollärares uppfattningar gällande barns delaktighet i den pedagogiska dokumentationsprocessen och genom detta bidra med kunskap inom området. Studien har två frågeställningar: Vad kännetecknar enligt förskollärare deras arbete med att göra barn delaktiga i den pedagogiska dokumentationsprocessen och vilka strukturella faktorer bidrar enligt förskollärare till att begränsa respektive möjliggöra barns delaktighet i den pedagogiska dokumentationsprocessen. LÄS MER

  5. 5. Värdefokuserat tänkande vid målformulering : FN:s globala mål och nystartade företag

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för datavetenskap och samhällsbyggnad

    Författare :Vega Louise Norberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Through the formulation of the Global Goals in the Agenda 2030, the UN has set the agenda for global sustainability work through ecological, economic, and social sustainable development. Since the UN's global goals are formulated with a global perspective, it can be difficult for small companies to see how they can contribute to the achieving the UN's global goals. LÄS MER