Sökning: "vad som påverkar kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 597 uppsatser innehållade orden vad som påverkar kultur.

  1. 1. "Vad f*n har jag valt för utbildning?" – en kvalitativ undersökning om kulturstudenters relation till sina studier

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Lovisa Snygg; [2024-02-06]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : När jag påbörjade mina studier på kandidatprogrammet Kultur drog jag mig för att svara på frågor om vad jag gör om dagarna. Jag märkte att jag skämdes till följd av mitt studieval. Jag tyckte det var svårt att bemöta det ifrågasättande och den oförståelse som jag upplevde att folk i min omgivning mötte mig med. LÄS MER

  2. 2. Hederns plats i svenskämnet : En didaktisk litteraturanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Jennifer Bissas; [2024]
    Nyckelord :Hedersrelaterat våld och förtryck; svenskämnesdidaktik; litteraturundervisning; postkolonial teori; erfarenhetspedagogik;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks den didaktiska potentialen i två verk som behandlar temat hedersrelateratvåld och förtryck. Det är en känslig samhällsfråga som kan leda till stigmatisering av folkgrupper eller personer med vissa religiösa trosuppfattningar. LÄS MER

  3. 3. Språk och identitet : Fyra andraspråkstalares beskrivningar av sina flerspråkiga identiteter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Matina Kirlappos; [2024]
    Nyckelord :flerspråkighet; identitet; kodväxling; tillhörighet; makt;

    Sammanfattning : I detta examensarbete beskrivs flerspråkighet och identitet mer ingående. Avgränsningen faller på flerspråkighetens inverkan på identitet, vilket innebär att fokus ligger på en studie på individnivå. LÄS MER

  4. 4. Bedömning i bildundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Maja Lundberg; Kajsa Adamsson; [2024]
    Nyckelord :Bedömning; bedömningspraktiker; bedömningsverktyg; blindundervisning; bildämnet; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Bedömning i bild är något som vi som lärarstudenter ofta brottats med, därför har vi valt att undersöka och sammanställa forskning från fältet som kan svara på frågeställningen “Vad finns det för forskning om bedömning i bildämnet?” och som kan relateras till och stödja oss i vår kommande yrkesprofession som bildlärare. Materialet är insamlat systematiskt genom sökningar på tre databaser och har genom urvalsprocesser resulterat i tio valda artiklar som utgör kunskapsöversiktens resultat. LÄS MER

  5. 5. Trumans komplexa verktygslåda - hur berättarnivåer och subtext påverkar kommunikationen av narrativ i filmmanus : En undersökning av komplexitet genom Niccols filmmanus The Truman Show (1998)

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sandra Nåhdin; Desirée Philipson; [2024]
    Nyckelord :Komplexitet; berättarnivåer; berättarperspektiv; narrativteori; subtext; The Truman Show; dialog; pragmatik; filmmanus; tematik;

    Sammanfattning : Filmmanus är begränsade till sitt format, vilket skapar utmaningar för manusförfattare att anpassa texten efter tekniska beskrivningar inför den potentiella filmen och samtidigt lyckas förmedla komplexa narrativ som kan engagera läsare. Samtidigt är det just komplexa narrativ som inte bara vinner priser utan även skapar stort engagemang. LÄS MER