Sökning: "vad tycker föräldrar om förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden vad tycker föräldrar om förskolan.

  1. 1. En Fenomenografisk studie om middagsvilans betydelse för barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Möller; Sara Holstein; [2020]
    Nyckelord :fenomenografi; inflytande; hjärnans påverkan av sömn; middagsvila; middagsvilans förändringar; sovmiljö; sovrutiner; stress; sömn och hälsa; återhämtning;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med vår studie var att undersöka pedagogers, föräldrars och BVC-sköterskors uppfattningar om de yngre barnens sömn och vila i förskolan. Enligt en fenomenografisk teori och analysmetod utgick vi från våra frågeställningar som lyder:•Vad anser pedagoger, föräldrar och BVC sköterskor vara viktigt gällande förskolebarns middagsvila?•Vilken uppfattning har pedagoger, föräldrar och BVC sköterskor om att väcka barn från sin middagssömn? •Vad säger tidigare forskning om att väcka barn från sin middagssömn? •Hur uppfattar pedagoger att barns vila i förskolan har förändrats över tid?Sammanfattningsvis utifrån svaren vi fått från föräldrar, pedagoger och sköterskor på BVC är att de tycker att sömnen eller vilan under dagtid är av stor vikt på grund av behovet av återhämtning. LÄS MER

  2. 2. Ett jobb för en kvinna? : En kvalitativ studie om genusföreställningar bland förskolelärare.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :korang naomi; [2018]
    Nyckelord :Genusförställning; förskola; maskulinitet; femininitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka genusföreställningar som förknippas med förskolläraryrket från förskolepersonalens perspektiv. Vidare undersöks om förskolepersonalen upplever att de påverkas av dessa föreställningar. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta med musik i förskolan utifrån en kvalitetsaspekt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Fröberg; [2015]
    Nyckelord :barn; förskollärare; musicerande; rytminstrument; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att ta reda på hur man arbetar med musik på olika förskolor utifrån en kvalitetsaspekt, där förskollärarna själva uttrycker vad som är ett meningsfullt musikarbete med de äldre barnen i förskolan (3-6 år). Studien genomfördes under vårterminen 2015 med hjälp av litteraturstudier och semistrukturerade kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Utvecklingssamtalets betydelse för samverkan i förskolan : Ur ett föräldrar – och förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Madeleine Persson; Josefine Åkesson; [2014]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; delaktighet; samverkan; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att ta reda på hur föräldrar och förskollärare ser på utvecklingssamtalen i förskolan. Vad förväntar sig föräldrar och förskollärare av utvecklingssamtal och sker det en samverkan? Metoden som användes var kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med fem förskollärare och fem föräldrar från samma kommun men från olika orter. LÄS MER

  5. 5. Föräldrainflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Svensson; Hanna Wännström; [2014]
    Nyckelord :Föräldrainflytande; förskola; förskollärare; föräldrasamverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera och jämföra föräldrars uppfattning om sin möjlighet att påverka den dagliga verksamheten på den förskola där deras barn går. Studien bygger på en kvantitativ metod där 34 föräldrar på en förskola har deltagit i en enkätstudie. LÄS MER