Sökning: "val av litteratur i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser innehållade orden val av litteratur i skolan.
1. Läsförståelseundervisning i praktiken : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 3 beskriver att de arbetar för att främja elevers läsförståelseutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Läsförståelse är ett komplext begrepp som innefattar flera olika processer. Det är av stor vikt att elever utvecklar en god läsförståelse för att nå framgång i skolan, men även för att fungera i dagens samhälle. LÄS MER
2. Elevers bokval och skapandet av läslust : En empirisk studie om lärare och skolbibliotekariers arbete med litteratur i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur elevers bokval påverkar lärares arbete med litteratur i klassrummet och vilka möjligheter det finns att skapa läslust i samarbetet mellan skolbibliotekarie och lärare. Resultatet bygger på intervjuer med två lärare i årskurs 2 och en skolbibliotekarie. LÄS MER
3. Jag tycker verkligen att testbaseratlärande ger effekt… : En studie om testbaserat lärande: Lärares uppfattning och erfarenhet efter implementering av testbaserat lärande (årskurs 2-5) samt effekten av testbaserat lärande i matematik (årskurs 4-5), med ett delvis inflätat lärande som arbetssätt.
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Resultat från TIMS (Trends in International Mathematics and Science Study, 2019) visar att svenska elever presterar under genomsnittet i matematik både i årskurs fyra och i årskurs åtta. År 2020 sammanfattade Skolinspektionen tre områden som är avgörande för bättre kvalitet i skolan och som sammanfaller väl med bland annat testbaserat lärande. LÄS MER
4. Fantasi - en gåva eller börda? : – En komparativ studie av synen på barn i Gittan och gråvargarna och Vem spökar, Alfons Åberg?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Vi har valt att analysera två skönlitterära barnböcker, Gittan och gråvargarna av Pija Lindenbaum och Vem spökar, Alfons Åberg? av Gunilla Bergström. Syftet med studien är att undersöka hur synen på barn formuleras och presenteras inom dessa böcker samt vilka värden och värderingar som förmedlas. LÄS MER
5. Litteraturval - en frihet och ett ansvar : En litteraturstudie om didaktiska val i litteraturundervisning och elevers utveckling av tolerans och förståelse för kulturell mångfald
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : När lärare ska välja skönlitteratur att använda i sin undervisning står det inte explicit uttryckt i kursplanen vilken litteratur lärare bör skapa sin undervisning kring. Utöver kursplanen har skolan en värdegrund som ska genomsyra all undervisning. LÄS MER