Sökning: "val datorspel"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden val datorspel.

  1. 1. Cooperative Modular Neural Networks for Artificial Intelligence in Games : A Comparison with A Monolithic Neural Network Regarding Technical Aspects and The Player Experience

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Fakulteten för datavetenskaper

    Författare :Emil Högstedt; Ove Ødegård; [2023]
    Nyckelord :Neural Network; Modularization; Sensor; Reinforcement Learning; Supervised Learning; Neuralt Nätverk; Modulärisering; Sensor; Förstärkningsinlärning; Väglett Lärande;

    Sammanfattning : Recent years have seen multiple machine-learning research projects concerning agents in video games. Yet, there is a disjoint between this academic research and the video game industry, evidenced by the fact that game developers still hesitate to use neural networks (NN) due to lack of clarity and control. LÄS MER

  2. 2. "Jag vill springa mot något, inte bort" : en religionsantropologisk och religionssociologisk undersökning av Stephen Kings filmserie DET som senmodern övergångsrit.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tina Liebl; [2022]
    Nyckelord :övergångsrit; ungdomskultur; religion; att bli vuxen; film; tematisk analys; Arnold van Gennep; Thomas Ziehe;

    Sammanfattning : Den snabba samhällsutvecklingen har lett till nya möjligheter, men också nya utmaningar för ungdomar som står på tröskeln till vuxenvärlden. Livet för unga människor idag är i stor utsträckning präglat av val där idéer hämtas från den globala populärkulturen och digitala sociala forum, där detta tjänar som inspiration till att individualisera den egna livsåskådningen och identiteten. LÄS MER

  3. 3. VILKEN RELATION – NÄRA VÄNELLER KÄRLEKSINTRESSETPRIORITERAR SPELAREN I SPEL?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :David Byström; [2021]
    Nyckelord :kompanjon; vän; vänskap; kärleksintresse; romans; relation; arketyp; personlighet; NPC; datorspel;

    Sammanfattning : Detta arbete fokuserar på spelarens känsla av prioritering mellan olika spelkaraktärer med fokuset på valet mellan en bästa vän eller ett kärleksintresse då dessa typer av relationer är en sådan central aspekt till spelarens upplevelse. För att undersöka detta har det utvecklats ett textbaserat spel där 10 deltagare blev uppdelade i två grupper i en kvalitativ studie där de behövde välja mellan en bästa vän eller ett kärleksintresse inom olika scenarion där den enda skillnaden mellan versionerna var vilken karaktär som var vännen eller kärleksintresset. LÄS MER

  4. 4. Designval för virtuella karaktärer med artificiell intelligens och deras påverkan på spelupplevelsen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Simon Voss; [2021]
    Nyckelord :Player Experience; Realism; Logic; AI; Virtual Characters; LOD; Management; Resource Management; Video Games; Digital Games; Unity3D; Performance; Spelupplevelser; Realism; Logik; AI; Virtuella Karaktärer; LOD; Management; Resurshantering; Datorspel; Digitala Spel; Unity3D; Prestanda;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur spelupplevelsen i ett "management"-spel förändras om virtuella karaktärer agerar verklighetstroget i sina handlingar och val samt hur en spelutvecklare kan hålla nere påverkan på spelets prestanda och samtidigt bibehålla trovärdigheten hos spelets virtuella karaktärer. Resultat från tidigare forskning om AI-LOD har använts som grund i utvecklingen av en prototyp av ett "management"-spel som sedan testats av åtta deltagare följt av individuella intervjuer gällande deras upplevelser av och reflektioner kring spelet. LÄS MER

  5. 5. Moral i spel : Ett icke-binärt perspektiv på moralsystem

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Rebecca Sjölander; [2021]
    Nyckelord :Datorspel; moral; etik; Hume;

    Sammanfattning : Hur resonerar spelare kring ett icke-binärt moralsystem som utgår ifrån Humes tre handlingsmotiv i ett textspel? Detta är den problemformulering som det här arbetet har undersökt. Digitala spel med moraliska val som utgår ifrån ett binärt gott eller ont val kritiseras för sin simplicitet, som sällan lämnar mycket utrymme åt spelarens egna moraliska reflektioner. LÄS MER