Sökning: "validering av kompetens"
Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade orden validering av kompetens.
11. Socionomers syn på yrkesprofessionen : En kvalitativ studie om socionomers resonemang kring validering gällande yrkesprofessionen.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Det är inte en självklarhet att samhällets och allmänhetens uppfattning om vad validering innebär stämmer överens med verkligheten. I denna uppsats går vi djupare in på ämnet och undersöker socionomers resonemang kring validering gällande yrkesprofessionen, samt vad validering kan ge för konsekvenser gällande kompetens och kvalitet på socialt arbete. LÄS MER
12. ”Vi behöver den specifika kunskapen, hur man fått den är faktiskt rätt ointressant” : En intervjustudie om validering av reell kompetens
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Den här studien syftar till att få ökad kunskap om på vilka sätt utbildningsanordnare inom yrkeshögskolan arbetar med validering av reell kompetens. Metoden som används är semistrukturerade kvalitativa intervjuer med sju personer som arbetar hos olika anordnare av yrkeshögskoleutbildningar. LÄS MER
13. Att tillvarata kompetens : En fallstudie om validering av nyanländas yrkeskompetens
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte är att få mer kunskap om validering av yrkeskompetens hos nyanlända till Sverige. Syftet är vidare att jämföra policy och praktiskt tillämpning, för att få förståelse för valideringsprocessen när det gäller nyanländas yrkeskompetenser. LÄS MER
14. För vem utförs validering? : En studie om validering av utrikesföddas kompetens
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Studien undersöker hur Arbetsförmedlingen och två privata utbildningsföretag jobbar med och ser på validering av utrikesfödda människors kompetens. Fyra personer intervjuades med hjälp av två semistrukturerade intervjuguider. LÄS MER
15. Validering - Ett redskap för synliggörandet av lärandets informella dimensioner
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Utgångspunkten i denna studie har tagits ur ledares syn på validering. Det har skapats en förståelse kring hur validering används och vilka erfarenheter det finns kring begreppet. Med hjälp av semi-strukturerade intervjuer utfrågades sju personer i ledande befattning, vilket gav empirisk grund till arbetet. LÄS MER