Sökning: "validitet kvalitativ metod"

Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser innehållade orden validitet kvalitativ metod.

  1. 1. Tillämpning av additiv tillverkning för framtagning av ett hållfast formsprutningsverktyg

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Ahmed Najaf; JR Pezo Salas; [2024]
    Nyckelord :Formsprutning; SLA; 3D-printning; Additiv tillverkning; Resin; CAD; Gjutform; Optimering; Produktutveckling; Konstruktion; Design.;

    Sammanfattning : Introduction: Additive manufacturing (AT) also known as 3D printing has become a more widespread technology in various industries. The manufacturing method has increased the efficiency of manufacturing industries in producing products with technically challenging properties. LÄS MER

  2. 2. Läslust : Vad motiverar barn till läsning och hur arbetar lärare för attfrämja läslust?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Felicia Falk; Ida Björstig; [2023]
    Nyckelord :Läslust; Motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att analysera, sammanställa och presentera vad forskningen säger om elevers läslust och motivation, hur lärarna arbetar för att främja detta samt vilken påverkan studiernas metoder och geografiska placering har på utfallet. För att analysera detta används tre frågeställningar: Vad har lärarna för läsfrämjande strategier för att gynna läslust? Hur ser elevernas attityder och syn på läsning ut, vad motiveras de av? Hur påverkar studiernas metod utfallet kring läslust och i vilken grad har landet som undersökningen genomförts i betydelse?   För att kunna fastställa kunskapsöversiktens validitet har vi genom noggrant utvalda urvalskriterier funnit 12 vetenskapliga artiklar. LÄS MER

  3. 3. Tidig läsundervisning: Ljudning eller annat? : En kvantitativ studie av yrkesverksamma lärares didaktiska val

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sigrid Wikström; [2023]
    Nyckelord :avkodning; bokstavskunskap; fonem-grafem-koppling; fonemisk medvetenhet; fonologisk läsning; fonologisk medvetenhet; läsning; läsundervisning;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker och sammanställer hur yrkesverksamma lärares tidiga läsundervisning ser ut i årskurs 1. Det är en kvantitativ studie med pragmatisk utgångspunkt och särskild tonvikt på didaktiska val rörande ljudning och fonologiska strategier. Inledningsvis introduceras och definieras de centrala begreppen. LÄS MER

  4. 4. Swedish occupational therapists’ views and experiences regarding use of the ADL-taxonomy in clinical practice.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Claire Hu; [2023]
    Nyckelord :Activities of daily living ADL ; assessment of ADL; environmental factors; professional development; standardized instrument; work environment.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Background: The ADL-taxonomy as an assessment instrument shows high validity and reliability in the clinical research, but there is no study about occupational therapists’ experiences of using the ADL-taxonomy in clinical practice. It is important to study the users’ experiences and views to improve implementation of evidence-based methods such as the ADL-taxonomy. LÄS MER

  5. 5. Relationskontinuitet i hälso- och sjukvårdens patientflöden : En fallstudie i svensk primärvård ur ett flödesperspektiv

    Kandidat-uppsats, Jönköping University

    Författare :Linn Andersson Pitkänen; Maja Quist; [2023]
    Nyckelord :flödeseffektivitet; kvalitet; patientflöde; relationskontinuitet; värdeflöde;

    Sammanfattning : ABSTRACT Purpose - The quality of health care is lacking, and increased continuity of care can contribute to and be a prerequisite for increasing quality. Despite the knowledge of the good effects of continuity of care, there is a knowledge gap in what it takes to achieve it. LÄS MER