Sökning: "valkampanjer"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet valkampanjer.

  1. 1. Blåa och röda kön? : En kvalitativ fallstudie om könskonstruktioner på Socialdemokraternas och Moderaternas valaffischer 2022

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Adamsson; [2023]
    Nyckelord :Genus; Feministisk teori; Politisk kampanj; Politisk kommunikation; Politisk representation; Valaffisch; Visuell textanalys;

    Sammanfattning : Utifrån dagens mediesamhälle är intryck och föreställningar hur vi bör vara konstanta, inte minst med könsnormer och andra inflytelserika normer. Huruvida just kön representeras i media skapar stora referensramar till hur normer kring dessa blir till. LÄS MER

  2. 2. "Sund stolthet" : En framinganalys av Socialdemokraternas valkampanjer 2018 och 2022

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lova Hedenius; [2023]
    Nyckelord :Nationalism; framing; Socialdemokraterna; valkampanj;

    Sammanfattning : How does one get re-elected in times of crisis? According to research on nationalism, praising the nation doesn’t hurt – in fact, nationalistic discourse can contribute to creating a “rally-round-the-flag” effect that benefits the ruling party. This study examines how the Swedish Social Democratic Party uses nationalistic framing in two election campaigns: in 2018, and – after a period of historic economic, health- and security-related crisis – in 2022. LÄS MER

  3. 3. Politiker som varumärken - innan och efter digitaliseringen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Lovisa Wennberg Fagerhem; Naomi Hailemeskale; [2022]
    Nyckelord :social media; digitalization; political branding; political communication; Instagram; Social Sciences;

    Sammanfattning : Since the emergence of social media, politicians and political parties have adopted new platforms to communicate with voters. Historically, political branding has taken place in traditional media, however, as society has become more digitalized, such branding has switched platforms. LÄS MER

  4. 4. HUR LÅNG ÄR EN PARTIPISKA? - En kvalitativ studie om de politiska partiernas lokala valrörelser i Sverige

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lukas Engström; Jonathan Larsson; [2021-07-01]
    Nyckelord :Varumärke; Semiotik; Retorik; Politisk kommunikation.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet i denna studie är att undersöka hur de lokala valkampanjerna förhåller sig till det nationella kampanjerna och belysa vilka likheter och skillnader man kan se i partiernas olika uttryck samt hur professionaliserade de lokala kampanjerna är. Teori: Professionalisering, Varumärke Metod: Kvalitativ innehållsanalys, Semiotik, Retorik Material: Valaffischer från svenska valkampanjer 2018; Socialdemokraterna (Nationell, Olofström, Emmaboda), Moderaterna (Nationell, Älvkarleby, Åmål) och Sverigedemokraterna (Nationell, Partille, Motala). LÄS MER

  5. 5. Botar på Twitter : Detektering, implementering och påverkan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Lucas Schelin Öhman; Johan Nielsen; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta arbete behandlar förekomsten av botar i sociala medier. Hur implementeras egentligen botar på en social medieplattform? Vad kan dessa botar utföra och vad innebär det för vårt samhälle? Botar kan ses ur flera perspektiv och bidrar med både negativa och positiva aspekterna. LÄS MER