Sökning: "valrörelser"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet valrörelser.

  1. 1. Populist, javisst : En kvalitativ studie om svenska politiska aktörers användning av populism i politisk kommunikation

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Sofia Giotas; [2023]
    Nyckelord :Populism; political communication; election campaign; Almedalen; election; Populism; politisk kommunikation; Almedalen; valrörelser; val;

    Sammanfattning : Populism har de senaste åren blivit ett ökande fenomen i västvärlden, där partier och politiska aktörer som benämns som populistiska vinner alltmer mark. Även årets riksdagsval i Sverige följde denna trend, där Sverigedemokraterna (ett parti som har beskrivits som populistiskt) blev det näst största partiet och samarbetsparti till den nya regeringen. LÄS MER

  2. 2. "Klimatomställningen är vår tids ödesfråga" : En kvalitativ studie av svenska politiska partiers gestaltning av klimatet i sina valmanifest år 2022

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Amanda Setterstig; Felicia Aigner; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under den svenska valrörelsen år 2022 riktades kraftig kritik mot de politiska partiernas smala debatt om vår tids viktigaste fråga, klimatet. Syftet med studien är därför att bidra med kunskap om hur klimatet gestaltas i politisk kommunikation i den svenska valrörelsen år 2022. LÄS MER

  3. 3. Kampanjstrategier i den lokala kontexten : En intervjustudie av kommunala valrörelser

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Simon Nilsson; [2022]
    Nyckelord :lokal politik; kommunal politik; valkampanj; valrörelse; kommuner; politisk information; kampanjstrategier; valstrategier;

    Sammanfattning : The local level of politics in Sweden has been described as strong in relation to similar levels internationally aswell as to other political and administrative levels in the national system. Despite this, the research has regularlyoverlooked important aspects of local politics throughout several decades. LÄS MER

  4. 4. HUR LÅNG ÄR EN PARTIPISKA? - En kvalitativ studie om de politiska partiernas lokala valrörelser i Sverige

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lukas Engström; Jonathan Larsson; [2021-07-01]
    Nyckelord :Varumärke; Semiotik; Retorik; Politisk kommunikation.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet i denna studie är att undersöka hur de lokala valkampanjerna förhåller sig till det nationella kampanjerna och belysa vilka likheter och skillnader man kan se i partiernas olika uttryck samt hur professionaliserade de lokala kampanjerna är. Teori: Professionalisering, Varumärke Metod: Kvalitativ innehållsanalys, Semiotik, Retorik Material: Valaffischer från svenska valkampanjer 2018; Socialdemokraterna (Nationell, Olofström, Emmaboda), Moderaterna (Nationell, Älvkarleby, Åmål) och Sverigedemokraterna (Nationell, Partille, Motala). LÄS MER

  5. 5. Media och spelet om politiken : En kvantitativ studie om medias gestaltningar av partiledardebatter under 2010-talets valrörelser.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Oscar Bringefalk; [2021]
    Nyckelord :medialisering; politikens medialisering; kvantitativ innehållsanalys; gestaltningsteorin; spelgestaltning; sakgestaltning; partiledardebatt; partidebatt;

    Sammanfattning : Swedish media have in earlier studies been shown to portray national politics as a game and the focus have not been on the actual politics. This have shown to have a negative effect on citizens trust for politicians and a growing cynicism against Swedish politicians have started. LÄS MER