Sökning: "value of arts in education"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden value of arts in education.

  1. 1. Musikutbildningens påverkan på musiklyssnande En studie om hur åhörarens musikutbildning påverkar lyssnandet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Jacob Aurell; [2023]
    Nyckelord :Musik; Konsert; Musikutbildning; Publik; Musiklyssnande Music; Concert; Music education; Audience; Listening; Performing Arts;

    Sammanfattning : I samband med två konserttillfällen undersöks om högre musikutbildningar gör skillnad för individens lyssnande och ifall det påverkar hur vi lyssnar på och värderar olika typer av musik och genrer. Musikutbildningens påverkan på musiklyssnande undersöks. Målgrupperna på de två konserterna var medvetet olika. LÄS MER

  2. 2. Värdegrundsarbete i bildundervisningen : En kvalitativ studie om lärares resonemang kring att implementera värdegrunden i bildämnet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Peter Stjärneborn; [2023]
    Nyckelord :Värdegrund; bildundervisning; bildämnet; bildlärare; normer; normkritik; didaktik; samhälle;

    Sammanfattning : Den här studien har haft som syfte att undersöka hur bildlärare resonerar kring implementeringen av värdegrunden i bildundervisningen. Studien utförs genom semistrukturerade intervjuer med två bildlärare som arbetar på högstadiet, där informanterna belyser sina erfarenheter av att implementera värdegrunden i bildundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Frihet genom styrning... : En komparativ studie av Sveriges och Sloveniens kursplaner i bild och konst.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Elisabeth Smith; Hedvig af Ekenstam; [2023]
    Nyckelord :Syllabus; image; art; visual art; education; freedom; governance; Sweden; Slovenia; Kursplan; bild; konst; utbildning; frihet; styrning; Sverige; Slovenien;

    Sammanfattning : The purpose of this Bachelor thesis is to make a comparative analysis between the content of the syllabi for the Swedish school subject bild and the Slovenian school subject art, as well as to investigate how the importance and legitimacy of the subjects are expressed in the syllabi. The thesis is using the case study as research strategy, and it is carried out with a qualitative method based on documents and content analysis. LÄS MER

  4. 4. "Den första musikläraren som kom måste ju garanterat varit en musiker": En fenomenografisk studie om musiklärares förväntningar och förutsättningar till ett musikerskap under ett yrkesliv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sara Kowalski; Love Becker; [2022]
    Nyckelord :Kompetensutveckling; Livslångt lärande; Musiker; Musikerskap; Musiklärare; Yrkesidentitet; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik Lifelong learning; Musician; Musicianship; Music teacher; Professional development; Professional identity; Educational science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Intresseområdet som la grunden för studien baseras på våra egna tankar om att upprätthålla ett musikerskap i kombination med vårt framtida arbete som musiklärare. Syftet med studien är att undersöka musiklärares uppfattningar kring deras eget musikerskap i kombination med en musiklärargärning. LÄS MER

  5. 5. Genre - Som man bäddar får man ligga : En kvalitativ intervjustudie med sånglärare på kulturskolan och deras relation till genrer i och utanför klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Julia Nylander; [2022]
    Nyckelord :singing; genre breadth; municipal school of arts; interviews; socio cultural perspective  ; sång; genrebreddning; kulturskola; intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa arbetet med genrebreddning inom sångundervisning på kulturskola och identifiera vilken betydelse sånglärares utbildning och musikaliska bakgrund har för elevers möjligheter att få sjunga olika genrer. Forskningsfrågorna är följande: Vilka möjliga mönster finns mellan lärares undervisning och deras egna genreintresse, musikaliska identitet och utbildning? Hur talar sånglärare på kulturskolan om sitt arbete med genrebreddning? Tidigare forskning om ämnet visar starka kopplingar mellan genre och identitet, samt att undervisningen påverkas av lärarens musikaliska bakgrund. LÄS MER