Sökning: "vanebeteende"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet vanebeteende.

  1. 1. Konsumtionssamhällets påverkan på individers privata skuldsättning : En kvalitativ studie om unga kvinnors attityd och inställning av att använda sig av konsumtionskrediter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Sara Sandström; Julia Schaumburger; [2023]
    Nyckelord :Konsumtionskredit; skuldsättning; delbetalning; faktura; kredit; lån; unga vuxna; impulsköp; beslutsfattande.;

    Sammanfattning : The consumer society is developing at a rapid pace, which also applies to today’s digitalization. As a result, new payment methods, such as installments and invoices, have become readily available and many companies are profiting and therefore encouraging consumers to use them. LÄS MER

  2. 2. Bricks versus clicks : En studie om Generation Ys val av inköpsplattform vid livsmedelsinköp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Caroline Bengtsson Vallin; Anna Olausson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Handeln har övergått allt mer till e-handeln, vilket resulterat i ett förändrat konsumentbeteende. Inom dagligvaruhandeln är det vanligaste sättet att handla livsmedel genom den fysiska handeln. Statistik visar att endast några få procent handlar via e-handeln. LÄS MER

  3. 3. Val av inköpskanal : Hur kan köparpersonligheter påverka?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Felicia Isaksson; Hanna Östmann Hanngren; [2019]
    Nyckelord :E-commerce; convenience goods; attitude; buyer personalities; low-engagement products; habits; living conditions; E-handel; dagligvaruhandel; attityd; köparpersonligheter; lågengagemangsprodukter; vanebeteende; livssituation;

    Sammanfattning : Problembakgrund och problemformulering: Sverige är ett av de länder i världen där ehandel förekommer mest frekvent, dock inte av dagligvaror. Detta är ett problem för de matbutiker som väljer att erbjuda e-handel då det inte är lönsamt. LÄS MER

  4. 4. E-handel av dagligvaror : Varför tillämpas det inte mer?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Elna Andersson; Johan Ekman; [2018]
    Nyckelord :e-commerce; convenience goods; consumer behaviour; buying behaviour; E-handel; dagligvaruhandeln; konsumentbeteende; köpbeteende;

    Sammanfattning : Den digitala utvecklingen har lett till en stor förändring kring hur konsumenter utför sina köp. I många branscher, exempelvis detaljhandeln, är e-handeln väldigt förekommande och börjar bli allt vanligare inom dagligvaruhandeln. LÄS MER

  5. 5. "Sociala medier har blivit som en person" : En kvalitativ intervjustudie om socialt kommunikativa ungdomars användning av sociala medier vid umgänge med vänner.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Mirjam Lewin; [2018]
    Nyckelord :Social media; adolescents; social identity theory; uses and gratification theory; fear of missing out; identity.; Sociala medier; ungdomar; social identity theory; uses and gratification theory; fear of missing out; identitet.;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks hur användningen av sociala medier ser ut, när socialt kommunikativa gymnasieungdomar med stor social tillhörighet, umgås. Studien ämnar ta reda på hur användningen ser ut, av vilka anledningar socialt kommunikativa ungdomar med social tillhörighet använder sociala medier och hur umgängesklimatet påverkas när sociala medier används under fysiskt pågående umgänge. LÄS MER