Sökning: "vanvård barn"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden vanvård barn.

  1. 1. Sjuksköterskors erfarenheter av att arbeta med barn som misstänks fara illa : En systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Ida Bengtsson; Carolina Berg; [2022]
    Nyckelord :barn som far illa; misshandel; våld mot barn; omvårdnad; erfarenheter; sjuksköterskor; litteraturöversikt;

    Sammanfattning : Barnkonventionen fastslår alla barns rättigheter, och befäster att barn ska skyddas från att fara illa. Barn kan fara illa genom fysisk och psykisk misshandel, eller genom försummelse och vanvård. Barn som far illa löper risk att drabbas av långvariga konsekvenser, både psykiska och fysiska. LÄS MER

  2. 2. Balansgången mellan mänskliga rättigheter och särskilda befogenheter : En tematisk analys av tvångsplacerade barn och ungas rättigheter på statens låsta institutioner

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Hanna Melin; [2022]
    Nyckelord :Lag 1990:52 med bestämmelser om vård av unga; LVU; barnperspektiv; barns rättigheter; isolering; särskilda ungdomshem; tvångsåtgärder;

    Sammanfattning : Den statliga tvångsvården för placerade barn och unga på särskilda ungdomshem, har återkommande varit under internationell kritik från FN:s Barnrättskommitté och Tortyrkommitté för upprätthållandet av tvångsåtgärder som isolering. Statliga aktörer och civilsamhällesorganisationer har adresserat stora brister inom vården som i förlängningen riskerar att barn och unga far illa snarare än att få hjälp och behandling. LÄS MER

  3. 3. Maskrosbarn: Vuxna maskrosbarns identitet och välbefinnande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Michael Baran; Petra Danielsson Jannesson; [2022]
    Nyckelord :dandelion children; neglect; identity; well-being; conditions for growing up; resilience; maskrosbarn; vanvård; identitet; välbefinnande; uppväxtvillkor; motståndskraft;

    Sammanfattning : Trots att 500 000 barn växer upp med minst en förälder som lider utav någon form av psykisk ohälsa, missbruk eller som utsätter dem för våld så saknas det ändå kunskap om hur detta påverkar individen i vuxen ålder. Syftet med denna studie är därför att skapa förståelse för hur uppväxtvillkoren bidragit till att skapa identiteten maskrosbarn samt hur det påverkat individens välbefinnande i vuxen ålder, med utgångspunkt i det subjektiva välbefinnandet. LÄS MER

  4. 4. När distriktssköterskan misstänker att ett barn far illa : en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för sjuksköterskeutbildningarna och integrerad hälsovetenskap

    Författare :Amal Alkrdi; Monika Sneath; [2021]
    Nyckelord :Child maltreatment; child abuse; child neglect; district nurse; report to social services; social services; experience; family-centered care; Barn som far illa; barnmisshandel; vanvård; distriktssköterska; orosanmälan; socialtjänst; erfarenhet; familecentrerad omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn har rätt att växa upp under trygga förhållanden utan utnyttjande eller våld. Tyvärr far barn illa på många sätt, vilka är en utmaning att identifiera. LÄS MER

  5. 5. If it’s safe, and it’s successful -then it’s OK : An ethnographic study of key factors and interaction in a Therapeutic Horsemanship program for Young People

    Master-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Mia Harri; [2021]
    Nyckelord :Equine Assisted Interventions; Equine Assisted Learning; Equine Assisted Services; Therapeutic Horsemanship; Disadvantaged; Young People; Child; Rescue Horses; Groundwork;

    Sammanfattning : The cross-scientific field of Equine Assisted Interventions (EAI) for human health, education and wellbeing is wide, varied, and rapidly growing with an expressed need of increased knowledge. Interventions involving horses are used to address a variety of difficulties and suggested as an alternative option for children and youth in need of support, who for different reasons do not or cannot benefit from traditional therapeutic or educational contexts or settings. LÄS MER