Sökning: "vardagens matematik"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden vardagens matematik.

  1. 1. "Bara en bråkdel av allt jag kan" : Hur elever i årskurs 3 relaterar till bråk i vardagliga situationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Cathrine Vind; [2018]
    Nyckelord :bråk; representationsformer; variationsteori; vardagsanknytning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur elever i årskurs 3 kan koppla bråkbegreppet till vardagliga situationer. Syftet är även att urskilja aspekter som är kritiska för elevers lärande gällande bråk i vardagliga situationer. Studien är avgränsad till att gälla bråk som del av helhet och del av antal. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers förhållningssätt till matematik i förskolan – ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stina Axlin; Camilla Dabek Garaventi; [2015]
    Nyckelord :Matematik; Sociokulturellt perspektiv; Medierande resurser; Fysiska artefakter; Pedagogers förhållningssätt; Sociokulturellt synsätt; Vardagsmatematik;

    Sammanfattning : Studien har som syfte att belysa förskollärarnas upplevda kunskap om och förhållningssätt till matematik i förskolan. Det insamlade materialet analyseras utifrån två frågeställningar om vad pedagoger upplever som hinder och möjligheter för att lyfta matematiken i förskolan, samt hur pedagogerna ser på sin kunskap om matematik. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på laborativt material i matematikundervisningen : en intervjustudie med sju lärare i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Kajsa Ekberg; [2015]
    Nyckelord :Laborativ matematik; laborativt material; matematik årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare ser på och använder laborativt material i matematikundervisningen. För att svara på studiens syfte och frågeställningar har kvalitativa intervjuer gjorts med sju lärare som undervisar i årskurs 1-3. LÄS MER

  4. 4. Matematiken i förskolans värld. Betydelsen av pedagogernas förhållningssätt.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Satu Virtanen; [2012]
    Nyckelord :förskolemiljö; vardagsmatematik; språk; läroplanen;

    Sammanfattning : SammanfattningMatematik är ett mångfaseterat ämne som kan användas i de flesta vardagliga sysslor, vi använder matematik föratt klara praktiska, sociala och kulturella aspekter av vardagen. Eftersom matematiken tar allt större plats ivardagens liv är det desto viktigare att ge barnen en bra och stabil grund i ämnet. LÄS MER

  5. 5. De yngsta barnens matematikinlärning : en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Helen Broberg; [2010]
    Nyckelord :matematikinlärning; pedagogens roll; samspel; vardagens matematik;

    Sammanfattning : Matematik är så mycket mer än att bara räkna tal och siffror. Det kan till exempel vara mönster, jämförelser, färg och form, tid, problemlösning och rumsuppfattning med mera. LÄS MER