Sökning: "vardagliga erfarenheter och kunskaper"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden vardagliga erfarenheter och kunskaper.

  1. 1. Hur lärare beskriver, motiverar elever och teoretiskt förankrar det praktiska arbetet i teknikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Adi Hadzikadunic; [2024]
    Nyckelord :Elevers tidigare erfarenheter; Motivation; Relationen praktiskt - teoretiskt; Selektiva traditioner; Teknikdidaktik; Tekniklärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur verksamma tekniklärare beskriver, motiverarelever och teoretiskt förankrar de praktiska momenten i teknikundervisningen. Tvåhuvudfrågor har formulerats, med några underfrågor: (1) Hur beskriver lärarna sinteknikundervisning för att möta eleverna i deras tidigare erfarenheter av teknik ochbidra till motivation och aktivt deltagande? (2A) På vilket sätt beskriver lärarna detpraktiska arbetet, och i synnerhet dess relation till innehållet? (2B) Vilka utmaningarmöter lärare när de arbetar med det praktiska? (2C) Vilka normer och eventuellaselektiva traditioner kommer till uttryck i lärarnas beskrivning av sinundervisningspraktik? Studien är teoretiskt förankrad i en pragmatisk teori ochinkluderar begrepp som ett transaktionellt meningsskapande, elevers tidigareerfarenheter, kontinuitet och förändring. LÄS MER

  2. 2. Lekens betydelse för barns lärande och utveckling : Hur leken kan främja barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Muzhda muhammed; [2023]
    Nyckelord :play; learning and development; the preschool teachers experience; the meaning of play; social interactions.; lek; lärande och utveckling; förskollärarens erfarenhet; lekens betydelse; social samspel.;

    Sammanfattning : The role and meaning of play for children’s learning and development has been clear in preschool teacher’s education. The purpose of this study is to contribute knowledge on the experience of preschool teachers on how play can promote children’s learning and development. LÄS MER

  3. 3. Geografiämnet i förändring - lärares anpassning till nya riktlinjer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för naturgeografi

    Författare :Hannah Wittberg; [2023]
    Nyckelord :Geography; school subject; teachers; curricula reforms; Geografiämnet; lärare; kursplan; läroplansreformer;

    Sammanfattning : Geography as a subject has during its lifetime been a part of the Swedish school system. More implemented during some time periods than others. New approaches and different types of traditions have emerged and taken its place over time. LÄS MER

  4. 4. Att vara en klok problemlösare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Terese Björkqvist; Helena Nordström; [2022]
    Nyckelord :problemlösning; problemlösningsförmågor; problemlösningsuppgifter;

    Sammanfattning : Syftet med denna forskningsöversikt är att sammanställa vad tidigare forskning säger om vad som utvecklar elevers problemlösningsförmågor. Vilka generella och matematiska kunskaper behöver elever lära sig för att kunna utveckla problemlösningsförmågor? Hur kan lärare arbeta och agera för att utveckla elevers problemlösningsförmågor, både generellt och inom matematiken? Elevers möjligheter att utveckla problemlösningsförmågor inom slöjdämnet kommer att återkopplas i diskussionen eftersom problemlösning finns med i slöjdens kursplan men det saknas relevant forskning inom området. LÄS MER

  5. 5. Utomhusmiljön en plats för matematiklärande : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser och erfarenheter i arbetet med matematik i utomhusmiljön

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Selma Hadzihafizbegovic; Klara Kelava; [2022]
    Nyckelord :Erfarenhet; Fenomenologi; Förskollärare; Upplevelse; Utomhusmiljö; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Vårt arbete utgår från en kvalitativ studie om förskollärares upplevelser och erfarenheter i arbetet med matematik i utomhusmiljön. Eftersom vi valde att skriva en studie om förskollärares upplevelser och erfarenheter valde vi att utgå från fenomenologi som vetenskapsteori och forskningsansats. LÄS MER