Sökning: "vardagsföreställningar fysik"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden vardagsföreställningar fysik.

  1. 1. Svenska gymnasieelevers uppfattningar om storlek och avstånd i universum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karolin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Astronomy; Misconceptions; Educational Research; Science Education; High School Students; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how students in Swedish upper secondary school conceptualize sizes and distances of some astronomical objects, such as planets and stars, as well as the students’ general knowledge of the objects themselves. The study uses a constructivist framework and explores how well the students’ conceptions match the scientific facts and definitions, and what misconceptions and alternative conceptions they hold. LÄS MER

  2. 2. Vardagsföreställningar om begreppet kraft hos gymnasieelever : En studie med kvantitativ och kvalitativ undersökning i gymnasieskolan

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Ibrahim Alo; [2023]
    Nyckelord :Pedagogiska teorier; vardagsföreställningar; uppfattningar; kraft; undervisningsmetoder; gymnasieskolan; Newtons lagar.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har en studie genomförts om vilka vardagsuppfattningar som finns bland gymnasieelever innan de studerar rörelselagarna, och om dessa uppfattningar kommer att försvinna efter att de studerat kraft och rörelse i skolan. En enkät bestående av 6 frågor utan lösningsalternativ genomfördes på en grupp elever i två olika skolor. LÄS MER

  3. 3. Att upptäcka och förändra elevers vardagsföreställningar om Newtons lagar : Fysiklärares erfarenheter gällande elevers föreställningar kring Newtons lagar samt fysiklärares arbetssätt att hantera elevers svårigheter att förstå Newtons lagar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Jonas Brink; [2023]
    Nyckelord :Vardagsföreställningar; lärare; fysik; Newtons lagar; föreställningar; svårigheter.;

    Sammanfattning : I denna undersökning diskuteras vanliga vardagsföreställningar som elever har kring Newtons lagar men undersökningen tar också sikte på hur lärare märker och upptäcker elevers eventuella vardagsföreställningar samt lärares eventuella strategier för att motverka dessa. Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer med 7 lärare på 3 gymnasieskolor varav en lärare hade med sig en lärarstudent. LÄS MER

  4. 4. Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar hur stor du är. Elevers uppfattningar om astronomiska objekts storlek och skala.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sarah Lindgren; [2021-07-08]
    Nyckelord :Astronomy Education Research; astronomi; planet; stjärna; solsystem; galax; universum; storlek; avstånd; vardagsföreställningar;

    Sammanfattning : Den här studien är en del av det svenska forskningsprojektet Storlek och skala i universum vid Nationellt resurscentrum för fysik, vars syfte är att undersöka elevers uppfattningar om storlek och avstånd för att kunna skapa bättre förståelse för hur det skall undervisas. Storlek och avstånd är ett underforskat område inom både svensk och internationell utbildningsinriktad astronomiforskning. LÄS MER

  5. 5. LÄRARSKAP OCH LEDARSKAP Fysiklärares beskrivningar av sina val vid undervisningsplanering

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Perlander; [2017-11-03]
    Nyckelord :Pedagogiskt ledarskap; Lärarskap; Kunskapsbas; Ämneskunskap; Didaktisk innehållskunskap; Läroplanskunskap; Kollegiala samtal; Erfarenhet; undervisningsplanering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att belysa fysiklärares undervisning. Det som ska undersökas är lärarnas uppfattning av hur ämnet fysik omsätts i undervisningspraktik och vad som påverkar de val de gör i sin planering. LÄS MER