Sökning: "vardagsfenomen"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet vardagsfenomen.

  1. 1. ”Du gapar så högt att jag försvinner!”. Smartphones och hörlurar i Göteborgs kollektivtrafik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Beata Worbin; Jasmine Sahlén; [2019-06-11]
    Nyckelord :kollektivtrafik; smartphones; hörlurar; ensamhet; individualism; avskärmning; väntan; vardagsfenomen; sociala interaktioner; offentlig miljö; public transport; headphones; loneliness; individualism; screening off; waiting; everyday phenomena; social interactions; public environment;

    Sammanfattning : In this thesis the aim is to understand more about the effect that smartphones and headphones have on our social life in our everyday commute in the Swedish city Gothenburg. Through ethnographic observations and seven interviews with day to day commuters and one tram driver, this thesis will discuss public transportations in relation to our smartphones; as a vital necessity and a natural hazard. LÄS MER

  2. 2. Det är luft i möget : Om elevers förståelse för några vardagliga fysikaliska fenomen.

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Karin Englund; Lina Englesson; [2008]
    Nyckelord :fysikundervisning; gymnasieelever; förståelse; kunskap; vardagsföreställningar;

    Sammanfattning : Grundtanken med fysik är att den ska användas för att förklara omvärlden. Vi upplever att det i skolans fysikundervisning ofta läggs större vikt vid att tillämpa formler än vid att förstå själva fysiken. I den här undersökningen fokuseras därför elevers förståelse för fysikaliska fenomen de möter i sin direkta vardag. LÄS MER

  3. 3. Kopplingar till vardagsfenomen i fysikläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap

    Författare :Johan Ädel; [2008]
    Nyckelord :fysik läromedel vardag vardagskopplingar;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers tankar kring kemiska processer i ett vardagligt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Johan Söderlund; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I detta arbete belyser jag elevers tankar om fotosyntes och nedbrytning. Syftet är att studera hur elever tillämpar naturvetenskaplig kunskap på vardagsfenomen. Jag studerar hur eleverna använder sitt vardagliga språk och den teori de lärt sig i skolundervisningen. LÄS MER