Sökning: "vardagsmatematik"

Visar resultat 16 - 20 av 88 uppsatser innehållade ordet vardagsmatematik.

  1. 16. "Matematik finns överallt" : En diskurspsykologisk studie om hur förskollärare resonerar kring vardagsmatematik i förskolans kontext.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Svensson; Johanna Borgcrantz; [2018]
    Nyckelord :Förskollärare; vardagsmatematik; socialkonstruktionism; diskurspsykologi; synliggörandet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa vardagsmatematik i förskolans kontext. Forskningsfrågan studien utgick ifrån var; Hur resonerar förskollärare kring begreppet vardagsmatematik och synliggörandet av denna i verksamheten? Studien grundar sig i det socialkonstruktionistiska perspektivet då den handlar om hur förskollärarna resonerar kring vardagsmatematik. LÄS MER

  2. 17. Matematik i förskolan. - En studie om förskollärares syn på ämnet matematik i förskolan och deras arbete med vardagsmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Chantal Cortes Andrade; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne som oftast förknippas med skolans matematik, vilket gör att arbetemed matematik i förskola får en annan upplevelse och uppfattning. Syftet med denna studie äratt se hur matematik upplevs i förskolan och hur förskolelärare uppfattar arbete medvardagsmatematik i förskolan. LÄS MER

  3. 18. Om man väljer att ha de glasögonen på : En diskursanalytisk studie som handlar om hur förskollärare resonerar kring vardagsmatematiken i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Josefin Öberg; Frida Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Vardagsmatematik; förskollärare; synliggörande; variationer; metoder;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare resonerar kring den matematik som förekommer i vardagen inom förskolans verksamhet. Studien hade sin utgångspunkt i forskningsfrågorna: Vilka variationer av metoder framkommer när förskollärare talar kring hur de arbetar med att synliggöra vardagsmatematik i förskolans verksamhet? Samt Hur resonerar förskollärare kring vikten av att synliggöra vardagsmatematiken i förskolans kontext? Studien utgick ifrån socialkonstruktionism och diskurspsykologi där förskollärarnas resonerande var i fokus. LÄS MER

  4. 19. Vad är vardagsmatematik? : En studie om lärares uppfattning av begreppet vardagsmatematik och dess roll i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maja Axelsson Svancar; Malin Åsvik; [2017]
    Nyckelord :lärare; matematik; undervisning; vardagsmatematik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka några lärares definitioner av begreppet vardagsmatematik, samt om och i så fall hur de menar på att de använder vardagsmatematik i undervisningen. Metoden som har använts för att samla data till denna studie är kvalitativa, semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 20. Kliv in i skolmatematiken men lämna verkligheten hemma : En studie kring kopplingen mellan vardag och skolmatematik hos elever i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Anna Sandström; Mikaela Eriksson; [2016]
    Nyckelord :Elever; erfarenheter; skolmatematik; undervisning; vardagsanknytning; verklighet;

    Sammanfattning : Följande studie behandlar ämnet vardagsanknuten matematik. Syftet med studien har varit att ta reda på vad som egentligen är vardagsmatematik för eleverna, hur de kan göra kopplingen mellan vardag och matematik samt vilka matematiska kunskaper de har möjlighet att visa i vardagsanknutna och öppna problemuppgifter. LÄS MER