Sökning: "vardagsuppfattningar"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet vardagsuppfattningar.

  1. 1. Vardagsföreställningar om begreppet kraft hos gymnasieelever : En studie med kvantitativ och kvalitativ undersökning i gymnasieskolan

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Ibrahim Alo; [2023]
    Nyckelord :Pedagogiska teorier; vardagsföreställningar; uppfattningar; kraft; undervisningsmetoder; gymnasieskolan; Newtons lagar.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har en studie genomförts om vilka vardagsuppfattningar som finns bland gymnasieelever innan de studerar rörelselagarna, och om dessa uppfattningar kommer att försvinna efter att de studerat kraft och rörelse i skolan. En enkät bestående av 6 frågor utan lösningsalternativ genomfördes på en grupp elever i två olika skolor. LÄS MER

  2. 2. Newton, vi har ett problem : En litteraturstudie om svårigheter med att förstå Newtons tredje lag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Malin Holmbom; Marcus Werneskog; [2019]
    Nyckelord :Newtons tredje lag; kraft; uppfattningar; svårigheter; förståelse;

    Sammanfattning : Ett stort antal studier har visat att samma vardagsuppfattningar om fysikfenomen är återkommande bland studenter i olika länder och på olika utbildningsnivåer. Newtons tredje lag är bland det mest utmanande att förstå i fysikens innehåll. LÄS MER

  3. 3. Elevers vardagsuppfattningar om tekniska system

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Örtnäs; [2007]
    Nyckelord :Tekniska system; vardagsuppfattningar; teknik;

    Sammanfattning : Elever ska enligt kursplanerna i teknik få förståelse för de tekniska system de möter i sitt dagliga liv. Genom att eleverna får kunskap om teknik i allmänhet och tekniska system i synnerhet får de möjlighet att påverka sina liv som medborgare i en demokrati. I litteraturen saknas idag studier om elevers uppfattningar om tekniska system. LÄS MER

  4. 4. Rullbrädor som verktyg för att förändra elevers uppfattningar för kraft och motkraft : En interventionsstudie om hur upplevelsebaserad undervisning kan förändra mellanstadieelevers uppfattningar för kraft och motkraft

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marcus Werneskog; [1926]
    Nyckelord :Newton’s third law; preconceptions; teaching; intervention; context; Newtons tredje lag; vardagsuppfattningar; undervisning; intervention; kontext;

    Sammanfattning : Den här interventionsstudiens syfte är att undersöka hur upplevelsebaserad undervisning med rullbrädor kan förändra elevers uppfattningar för Newtons tredje lag (N3). Tidigare studier har visat att N3 utgör en stor utmaning för elever. Vidare visar studier att elevers uppfattningar kan variera i olika kontexter. LÄS MER